Werkbezoek Perron 61 en Perron 28

woensdag 17 februari 2010 21:36

Tegenwoordig valt waar te nemen dat de overheden zich steeds meer in de persoonlijke levenssfeer van de burgers begeven. Een voorbeeld is de toename van cameratoezicht in allerlei gemeenten. Een ander voorbeeld kan worden ontleend aan onze eigen gemeente Zoetermeer. Onlangs heeft de commissie Samenleving van de gemeenteraad gedebatteerd over het onderwerp ‘eenzaamheid’ en wat er aan dit probleemgebied te doen is.

Perron 61 en Perron 28

Op zichzelf genomen, is dit een belangwekkend onderwerp. De fractie van de ChristenUnie-SGP was het er dan ook van harte mee eens dat dit onderwerp op de agenda werd geplaatst. Jammer was alleen, en daar hebben we uiteraard opmerkingen over gemaakt, dat de inzet van de kerken bij de bestrijding van eenzaamheid helemaal niet werd vermeld. Des ter verheugender is het dat onlangs een delegatie van de commissie Samenleving op bezoek is geweest bij Perron 28 in de nieuwe wijk Oosterheem. Dit was verheugend omdat Perron 28, en Perron 61, producten zijn van de plaatselijke kerken, en een belangrijke opbouwfunctie in Oosterheem vervullen.
Door kennis te nemen van de werkzaamheden van de beide Perrons, hebben de commissieleden enigermate inzicht gekregen in de bijdrage die de kerken leveren aan de sociale cohesie in onze gemeente.

Omdat niet iedereen precies weet wat de Perrons 28 en 61 betekenen, volgt in het onderstaande een korte uiteenzetting over de achtergrond en de activiteiten van de beide Perrons.

KLIK HIER

Achtergrond
Perron 61 is in 2002 opgericht door de Ichtuskerk te Zoetermeer toen een start werd gemaakt met de bouw van de wijk Oosterheem. Met opzet valt het ontstaan van Perron 61 samen met de ontwikkeling van de nieuwe wijk Oosterheem. Mensen staan bij een verhuizing vaak open voor nieuwe impulsen. Zij zijn op zoek naar nieuwe contacten. ‘Aanwezigheid vanaf de eerste paal’ is gebleken de kracht van Perron 61 te zijn.
Het succes van Perron 61 is bij de gemeente niet onopgemerkt gebleven. Daarom zegde de gemeente eind 2005 de gemeente Perron 61 een waarderingssubsidie toe voor de niet-identiteitsgebonden activiteiten. Gezien de behaalde resultaten deed de wethouder van welzijn op datzelfde moment de suggestie om te zoeken naar mogelijkheden om in een nieuw gedeelte van Oosterheem een tweede Perron op te zetten. Dit voorstel werd gerealiseerd toen in 2008 Perron 28 van start ging. Perron 28 is opgericht door De Lichtzijde, een federatief verband van de Christelijke Gereformeerde Kerk en de Nederlands Gereformeerde Kerk. Tussen de Perrons is een nauwe samenwerking.
Perron 61 bevindt zich in de Heicopstraat 61; het adres van Perron 28 is Maasstroom 28.
De naam ‘Perron’ houdt verband met de ligging, vlakbij de Randstadrail. Deze naam werd gekozen omdat een perron de plek is waar je even kunt stilstaan tijdens de reis van je leven,  je kunt er andere mensen ontmoeten, en daarna je reis weer verder vervolgen.

Activiteiten
De beide Perrons draaien grotendeels op vrijwilligers uit de plaatselijke kerken. Deze vrijwilligers worden ondersteund door twee opbouwmedewerkers en één van de predikanten is voor een gedeelte van zijn tijd  vrijgesteld voor missionair werk in Oosterheem.

Er worden activiteiten georganiseerd voor kinderen, tieners en volwassenen. Het aantal activiteiten is te veel om op te noemen, maar om een indruk te geven:
 Er is iedere woensdagmiddag een kinderclub.
 Er wordt huiswerkbegeleiding aangeboden.
 Er is een kinder- en tienerkookclub.
 Er worden voor jongeren sportwedstrijden georganiseerd.
 Voor volwassenen wordt er een Alpha-cursus aangeboden.
 Voor mensen die de Nederlandse taal niet goed machtig zijn, wordt de gelegenheid geboden om Nederlandse taal te spreken en te oefenen.
 Er wordt een cursus aangeboden voor gescheiden mensen.
 Er wordt een cursus aangeboden over ‘opvoeden met hoofd en hart’.
 Er is drie keer per week een inloopdagdeel voor 55-plussers.
 Elke vrijdag wordt er een ontmoetingsmaaltijd gehouden waar iedereen kan aanschuiven. (De kosten voor deze maaltijd zijn € 4,50 en voor houders van een Zoetermeerpas € 2,50).
 Eenmaal per veertien dagen organiseren Perron 61 en Perron 28 een Perronmeeting in het Oostpunt (Hodenpijlstraat). De Perronmeetings zijn bedoeld voor mensen die zoeken naar bezinning, iets willen ontdekken van God en tevens andere wijkbewoners willen ontmoeten. Tijdens de Perronmeeting is er een aantrekkelijk kinderprogramma zodat bezoekers met kinderen thuis niet voor oppas hoeven te zorgen.

Bij al deze activiteiten hangt er een vlag buiten: een gele vlag bij niet identiteitgebonden activiteiten,  en een blauwe vlag bij wel identiteitgebonden activiteiten. Hiermee wordt voor de bezoekers en de ouders van de kinderen duidelijk wat ze kunnen verwachten.

Willy bij de Vaate

Archief > 2010 > februari