Jongerenparticipatie

jongerendebatwoensdag 17 februari 2010 20:32

Jongeren zijn over het algemeen ondervertegenwoordigd in de plaatselijke politiek. Dit betekent dat het geluid van jongeren onvoldoende doordringt in de politieke besluitvorming. Deze situatie kan als ongewenst worden beschouwd omdat een gedeelte van het overheidsbeleid, ook het beleid van de plaatselijke overheid, gericht is op jongeren.

Eigentijdse benadering
Te denken valt aan onderwijs, sport, overlastbestrijding, uitgaansgelegenheden, het beleid inzake alcohol en drugs, jongerenhuisvesting, etc.
Om de jongeren meer bij de plaatselijke politiek te betrekken, heeft de gemeente, naar aanleiding van een motie van de Partij van de Arbeid, een aantal maatregelen voorgesteld:
-  de gemeente wil bevorderen dat er op de scholen uitleg wordt gegeven over hoe het politieke proces in elkaar steekt. In dit verband bestaat o.a. het voornemen om leerkrachten die er interesse in hebben, een training te geven.
-  een deel van de scholing aan de jongeren kan plaats hebben in de raadszaal teneinde de scholieren een zo duidelijk mogelijke indruk te geven van het politieke bedrijf.
-  de gemeente wil scholieren gaan uitnodigen om deel te nemen aan een debatcompetitie. Hiermee beoogt de gemeente jongeren te scholen voor latere politieke participatie.
-  de gemeente wil jongerenambassadeurs aanstellen. Dit zijn enthousiaste jongeren van circa 15-24 jaar die gevraagd en ongevraagd advies aan de gemeente gaan geven en zo een brug vormen tussen gemeente en jongeren.

Jeugdafdelingen ChristenUnie en SGP
De fractie ChristenUnie-SGP vindt dit een goed initiatief. De huidige gemeenteraad telt slechts enige jonge gemeenteraadsleden. Het zou een goede zaak zijn als er wat jongere gemeenteraadsleden zouden bijkomen. Dit geldt ook voor de fractie ChristenUnie-SGP. Door dit onderwerp komt ook naar voren dat de ChristenUnie en de SGP in Zoetermeer geen jeugdafdelingen hebben. Daarom zal de komende tijd weer moeten worden nagedacht over de vraag hoe de jeugdafdelingen van de beide partijen nieuw leven kan worden ingeblazen.

Willy bij de Vaate

Archief > 2010 > februari