De laatste commissie Burger & Bestuur…

politiewoensdag 17 februari 2010 20:59

Maandag15 februari werd de laatste vergadering van commissie Burger & Bestuur gehouden. De vergadering was een voortzetting van de eerder gehouden vergadering Burger & Bestuur van 8 februari jl. Voor mij restten deze avond nog twee onderwerpen. Financiële tekorten bij de Brandweer en de Politie. Niet specifiek problematiek van de Zoetermeerse Brandweer en Politie, maar van de regionale organisaties waaraan wij deelnemen.

Politie
Beide organisaties, maar met name de politie, laten ons zien dat er financieel gezien donkere tijden aankomen. Eerder ingezette bezuinigingen, nieuwe bezuinigingen van het Rijk, tegenvallende uitstroom, oplopende salarislasten, geen financiële compensatie voor CAO-effecten en afbouw van eigen vermogens zullen de komende jaren allemaal geaccommodeerd worden in de meerjarige begroting. Geen wonder dat de begroting 2011-2015 op korte termijn niet sluitend is. De financiële crisis en de tekorten op landelijk niveau sijpelen door naar deze uitvoerende diensten. Korpschef H. van Essen gaf ons een toelichting op de voorliggende begroting en maatregelenpakket.

Herzien verdeelmodel
Al een aantal maanden is er in de commissie een flinke discussie over het zogenaamde verdeelmodel van de politiesterkte. Een model dat wordt gebruikt om de beschikbare politiesterkte binnen Haaglanden zo eerlijk mogelijk te verdelen. Eerlijk tussen haakjes. Zoetermeer komt er namelijk niet gunstig van af. Ondanks verwoede pogingen van onze burgemeester is het ons niet gelukt om de werking/uitkomsten van het model ter discussie te stellen. Naar aanleiding van de discussie over financiële ontwikkelingen kwam ook dit model weer ter sprake. Als er binnen Haaglanden geen aanleiding is om het huidige model ter discussie te stellen, moet er maar een aanleiding worden gevonden, dacht  ik zo. Ik heb de burgemeester en de korpschef gevraagd om de werking van het model opnieuw te bezien bij de uitwerking van de inkrimpingsplannen van het korps. Daar is met instemming op gereageerd. Na de zomervakantie zal de fractie ChristenUnie-SGP de burgemeester opnieuw bevragen in hoeverre het model nog stand houdt wanneer de contouren van de het aangepast formatiehuis (personeelsbestand) van het korps inzichtelijk wordt. Hopelijk zullen de voor Zoetermeer nadelige weeffouten in het model dan wel worden opgelost.

André Bos

Archief > 2010 > februari