Politiek is niet altijd een gelopen race

zondag open 3woensdag 10 februari 2010 23:46

Soms ligt een raadsbesluit in de lijn der verwachting, soms krijgt het een totaal andere wending. Zowel raadsleden als collegeleden weten dat dit hoort bij het politieke leven.

CU/SGP Zoetermeer boos op VVD

ZOETERMEER – De fractie van de ChristenUnie/SGP in Zoetermeer is ontstemd over de brief die VVD-wethouder Emmens en VVD-Kamerlid Elia dinsdag naar de lokale media in de Zuid-Hollandse plaats hebben gestuurd.
De VVD heeft gegokt en verloren en kan slecht tegen haar verlies. Ze gedraagt zich als een klein kind, stelde Du Bois, voorzitter van de ChristenUnie/SGP-fractie in Zoetermeer woensdag. De liberalen geven in hun schrijven aan de betutteling rond de zondagsopenstelling van winkels zat te zijn. „Het monsterverbond van SP, SGP, Christen¬Unie, CDA en Partij van de Arbeid in de Tweede Kamer en de meerderheid die deze partijen in de Zoetermeerse gemeenteraad vormen, heeft geen vertrouwen in de eigen verantwoordelijkheid van de lokale ondernemers en knevelt ons vrolijk vast in de opgelegde zondagsrust.”. Een meerderheid van de gemeenteraad in Zoetermeer koos in december tegen de uitbreiding van 12 naar 52 zondagen. Zoetermeer is in de ogen van de raad geen toeristische stad.

„In de discussie over de koopzondagen ging het zowel om de zondagsrust als over het niet op zondag open willen zijn van veel kleine ondernemers”, aldus Du Bois. „Vestigingsmanagers van supermarkten heb ik bij die discussie niet gehoord.”
Het besluit van de raad was tegen het zere been van de VVD, weet Du Bois. „Deze fractie rekende op 52 koopzondagen. VVD-wethouder Emmens heeft daarom al voorafgaand aan het raadsbesluit de winkelopening op zondag toegestaan aan een aantal vestigingen van C-1000. Hij sprak zelfs af deze winkels niet te beboeten bij overtredingen.”
Toen er na het raadsbesluit in december toch filialen van C-1000 op zondag open waren, heeft de CU/SGP het college gevraagd het raadsbesluit uit te voeren. In januari waren de winkels echter ook open en bleef het bij een boete. Tijdens de commissievergadering Samenleving dinsdagavond hebben CU/SGP en SP van de wethouder geëist dat hij optreedt tegen deze burgerlijke ongehoorzaamheid en een punt achter zijn gedoogbeleid zet. „Emmens reageerde boos en gaf aan de politie niet elke zondag op de winkels af te willen sturen”, aldus Du Bois. „Hij zei een proefproces van de ondernemers af te wachten.” De CU/SGP-fractie zegt in de gaten te houden of de winkels ook in februari open zijn. „Is dit het geval, dan ga ik mijn vragen aan burgemeester Waaijer stellen.”

Reformatorisch Dagblad 10-02-2010 11:16 | Regioredactie

Archief > 2010 > februari