Zoetermeer: Geen extra koopzondagen

dinsdag 15 december 2009 11:29

Zoetermeer is geen toeristische stad, dus mogen er geen 52 koopzondagen komen.

Tot dat besluit kwam de gemeenteraad van Zoetermeer maandagavond. De raad wees daarmee een voorstel van het college van B en W af om het aantal koopzondagen te verruimen van 12 naar 52.

Het ontbreken van onderzoek rond de huidige twaalf koopzondagen, de niet-aanwezige behoefte van de toerist om te winkelen en het geringe draagvlak onder de winkeliers heeft het college opgebroken, aldus Du Bois, voorzitter van de plaatselijke fractie van ChristenUnie/SGP.

Du Bois spreekt van een „hoog opportunistisch karakter om Zoetermeer met 52 koopzondagen op de kaart te zetten.”
De fracties van ChristenUnie/SGP, SP en CDA hebben zelf enquêtes gehouden onder toeristen bij indoorskipark Snowworld, wildwaterbad Dutch Water Dreams en onder bezoekers en winkeliers in bijna alle wijkwinkelcentra. Daaruit bleek dat een meerderheid van de ondervraagden niets ziet in verruiming van het aantal koopzondagen.

In de winkelcentra Rokkeveen, Stadshart, Dorp en Woonboulevard waren de winkeliers in meerderheid tegen verruiming van de winkeltijden. Dat bleek uit een enquête door en voor winkeliers.

De oppositie van de winkeliers was voor de PvdA-fractie reden tegen verruiming van het aantal koopzondagen te zijn, waardoor het collegevoorstel geen meerderheid in de gemeenteraad behaalde.

Reformatorisch Dagblad 15-12-2009 10.32 l Regioredactie

Archief > 2009 > december