We geven Snowworld een kans

dinsdag 15 december 2009 10:52

Dat is de uitkomst van de gemeenteraadsvergadering van 14 december j.l. In onze bijdrage hebben we benadrukt dat we faliekant tegen zouden zijn als we alleen natuurliefhebber zouden zijn.

Wat moeten we met zo’n groot gevaarte aan het begin van Zoetermeer. Echter, wij zijn raadsleden geworden om belangen af te wegen. Wij zijn van mening dat we verplichtingen hebben vanuit het verleden richting Snowworld. Bovendien het geeft geen pas als Zoetermeer zichzelf verkoopt als: “Van Snowworld tot Silverdome” en nu de andere kant opkijken. Zoetermeer promoot en verkoopt zich als leisurestad en maakt steeds gebruik van het feit dat men Snowworld binnen haar grenzen heeft. Wel dankzij het feit dat destijds een aantal ondernemers hun nek hebben uitgestoken. Daarom is de insteek van onze fractie ook steeds geweest: Wij willen Snowworld een kans geven.

Eerst even terug kijken
In het begin van de jaren ’80 is men begonnen met de aanleg van wat nu het Buytenpark heet. Daar waar nu Snowworld is, stond een grote puinbreekinstallatie. De grond daaronder bleek zwaar vervuild te zijn. De inzichten waren toen, of afgraven of helemaal afdekken. Afgraven zou miljoenen kosten. Het college kwam toen de initiatiefnemers van Snowworld tegen, o.a. Hans van Breukhoven en Koos Hendriks en men maakte een afspraak. De zwaar vervuilde grond zou worden afgedekt met een betonplaat waarop de eerste skibaan van 150 m zou worden aangelegd. De burgemeester zei toen: “Leggen jullie nou die skibaan maar aan dan zullen wij de heuvels wel twee keer groter maken en dan heb je een baan van 300 meter.”

Nu vooruit kijken
Stilstand is achteruitgang en als dan de vraag komt om een vierde baan mag dit niet ten koste van alles gaan. De gemeente heeft vanwege de vraag om uitbreiding een visie Buytenpark opgesteld. Volgens de visie van het college past Snowworld hierin mits goed uitgewerkt. Snowworld heeft zelf een MER rapportage laten op stellen. Er zijn allerlei vogeltellingen geweest en alles is goed in kaart gebracht.

Wij hebben van begin af gesteld dat Snowworld zeker met deze baan niet meer in te passen is in het Buytenpark dus het moet wel een goede landmark worden. Mooi is de huidige niet. Daar moet ook wat aan gebeuren. We moeten ook niet doen dat de hoge gebouwen tegen te houden zijn. Als we richting het westen kijken is de oprukkende bebouwing nog erger. Zoetermeer blijft de komende tijd niet hetzelfde. Wij en onze kinderen willen graag allemaal hier blijven wonen. De skyline van Zoetermeer zal behoorlijk veranderen. We moeten de hoogte in anders kan het niet.

Wat wel belangrijk is, is de kwaliteit van het Buytenpark, het zogenaamde natuurstergebied en de aanwezigheid van de vogels in het park. Daarvoor verwijs ik naar de visie Buytenpark.

Op verzoek van een aantal fracties, met name de PvdA fractie, is er een hoorzitting georganiseerd waar 8 sprekers van buitenaf zijn uitgenodigd. Als een second opinion. De avond heeft met de voorbereiding erbij 57.000 euro gekost. De sprekers hebben de stukken bestudeerd en hebben ter plaatse een kijkje genomen. Alle sprekers waren van mening dat dit moet kunnen en dat een verdere uitwerking verantwoord is.

Wat wel belangrijk is dat we de heer Hendriks houden aan zijn beloften. Daarvoor is het nu de goede tijd en het is belangrijk om daar nu goede afspraken over te maken. Te denken valt aan: a, Hij heeft gesteld dat hij de beste wil zijn op gebied van energie. b, Hij wil met de buren in gesprek om geluidsoverlast aan te pakken. Op ons verzoek heeft de wethouder toegezegd om een gesprek te organiseren met de omwonenden. Het kan namelijk ook van andere leisure-aanbieders in het park komen.

Klaas Schra

Archief > 2009 > december