ChristenUnie, SGP en de SP houden enquête onder bezoekers SnowWorld en Dutch Water Dreams

foto3zaterdag 28 november 2009 23:56

Het college van burgemeester en wethouders heeft een voorstel gedaan om heel Zoetermeer uit te roepen tot toeristisch gebied om zo winkels toestemming te geven iedere zondag op te zijn. De reden die het hiervoor aanvoert is dat de vijf grote leisure accommodaties Zoetermeer tot een toeristische stad maken. Wij vinden dat een vreemd argument: de leisure accommodaties liggen allemaal aan de rand van de stad. Waarom zou dan de hele stad toeristisch zijn? Samen met de SP hebben leden van de ChristenUnie en de SGP een enquête gehouden onder de bezoekers van SnowWorld en Dutch Water Dreams. Hoe toeristisch vinden zij Zoetermeer en willen zij hier graag op zondag boodschappen doen?

Toeristische stad?
Onze eerste vraag: “Is Zoetermeer een toeristische stad?”. Hierop antwoordde maar 17% “ja”. Zo toeristisch vinden mensen Zoetermeer dus niet. Bovendien vonden veel mensen uit deze groep alleen dat de leisure accommodaties toeristisch zijn.
Vervolgens vroegen we de mensen van buiten Zoetermeer of ze wel eens een uurtje winkelen in Zoetermeer aan hun bezoek vastknopen. 87% van de mensen deed dat niet. Eerlijk gezegd, ik zou het ook niet doen. Dan zal de wethouder misschien zeggen: “Ja, maar als de winkels iedere zondag open zouden zijn, dan zouden de mensen wel komen.” Nou, dat hebben we ze gevraagd. Van de bezoekers die op zondag komen en dat ook wel eens combineren met winkelen was er één die graag zou willen dat de winkels iedere zondag open zouden zijn. Van de zondagse bezoekers die niet komen winkelen zeiden er twee dat ze dat wel zouden doen, als dat iedere zondag zou kunnen. En dat op de 104 mensen die we gesproken hebben. Blijkbaar voorziet het openen van de winkels op iedere zondag niet echt in een behoefte.

Trekpleisters
Tenslotte: de big five zijn absoluut belangrijke trekpleisters voor Zoetermeer: 84% van de bezoekers kwam van buiten de stad. Een aantal zelfs uit België en Engeland! Dat is dus zeker iets om op in te zetten als gemeente. Als we een voorstel mogen doen: omring de big five met een small fifty van sportwinkels, fysiotherapeuten, horeca bedrijven, sportscholen, winkels voor sportkleding en kleinschalige sportieve activiteiten. Maar laat de winkels in de rest van de stad met rust.

Martijn Brouwer

Archief > 2009 > november