Virtueel stadhuis onvindbaar

vrijdag 15 augustus 2008 00:35

ZOETERMEER - De gemeente tast na drie weken nog altijd in het duister over de oorzaak van het verdwijnen van het Zoetermeerse eiland op Second Life, de driedimensionale wereld op internet. Het eiland, met daarop het virtuele stadhuis, het Stadshart en enkele bedrijven, is al drie weken onvindbaar voor zowel bezoekers als de gemeente.

„De projectmanager, die verantwoordelijk is voor Second Life, weet nog steeds niet waar het aan ligt,’’ verklaart een woordvoerder van de gemeente. „We gaan een nieuwe poging ondernemen om contact op te nemen met Linden Lab.’’ Dit ‘lab’ is de ontwikkelaar van het spel.

„We moesten hard lachen toen we hoorden dat het Zoetermeerse eiland was verdwenen,’’ reageert Helen du Bois (ChristenUnie/SGP). „Wij zijn toch de ict-stad? Eigenlijk zijn we heel erg blij. De burgers hebben er weinig aan dat we in Second Life zijn betrokken.’’

Jochem den Dulk (Leefbaar Zoetermeer) zet zijn vraagtekens bij het hele project. „Het is weer typisch Zoetermeer als ict-stad. Wat moet je ermee? Gerenommeerde bedrijven hebben zich teruggetrokken uit Second Life. Het is een complete mislukking. Het spel is dood, maar de gemeente Zoetermeer gaat nog een half jaar door.’’

Dat is iets wat ook de SP niet begrijpt. „We waren al geen voorstander van Second Life. Het is van een commercieel bedrijf in Amerika. Nu staat het Zoetermeerse eiland al drie weken op zwart, benieuwd of de gemeente contact kan leggen met het bedrijf,’’ reageert fractievoorzitter Daniël Westhoek. „Zorg bij zo’n project dat je voldoende support hebt. Nu hebben we er niks aan. Als je ziet dat het niet werkt, stop er dan geen geld meer in.’’

AD Haagsche Courant 14 augustus 2008