Commissie toont bezwaren tegen conceptvisie Buytenpark

zaterdag 21 juni 2008 21:04

Wethouder Emmens op vakantie met huiswerk
De conceptvisie Buytenpark zal voorlopig niet in het inspraaktraject komen. Vorige week werden er in de commissievergadering Ruimte zoveel bezwaren door de politieke partijen geopperd dat wethouder Emmens niets anders te doen stond deze conceptvisie terug te nemen.

De vele aanvragen van ondernemers die de grond in het Buytenpark beter willen gebruiken zijn de aanleiding geweest tot de conceptvisie Buytenpark. Eén van die aanvragers is Snowworld, die een vierde baan wil aanleggen. Ook is het noodzakelijk dat de begraafplaats in de toekomst uitgebreid wordt, het uitvaartcentrum heeft meer ruimte nodig, er zijn verzoeken voor een volkstuincomplex en is er meer behoefte aan ruimte voor buitensporten.
Ook de integratie van het Buytenpark met het Randstedelijk omliggende groen (het zogenaamde Haagstedelijk bos) vormde een aanleiding voor een studie.

Het te behandelen agendapunt werd voorafgegaan door een presentatie van mevrouw Diegenbach, landschapsarchitect. Deze presentatie is ook op de site van de gemeente te zien.
Voordat politieke partijen aan de beurt waren om hun standpunt kenbaar te maken, maakte de heer Marcel van Tol van de Vogelwerkgroep Zoetermeer gebruik van het spreekrecht om een pleidooi te houden om het plan geen doorgang te laten vinden. Hij gebruikte zelfs het woord “mega-vrieskist” als benaming voor de vierde baan van Snowworld. Ook uitte hij zijn ongenoegen door te zeggen dat de bewoners van Buytenwegh pas de middag voorafgaande aan deze vergadering een aankondiging ervan in de bus gekregen hadden. Rijkelijk laat, vond hij.

Parkeerplaatsen
Als eerste kreeg de SP het woord (de heer Schuiling). Zijn bezwaren tegen de herindeling vinden voornamelijk hun oorsprong in het feit dat er volgends de SP steeds meer groen verdwijnt: eerst het Van Tuyllpark en nu dus het Buytenpark. Ook het feit dat er meer parkeerplaatsen zullen moeten komen en de economische belangen kennelijk zwaarder wegen dan de milieuoverwegingen stuit de SP tegen de borst.
De PvdA, het CDA, Groen Links, D66 en Leefbaar Zoetermeer en de VVD hadden allen bijna dezelfde bezwaren: de uitbreiding van Snowworld, schade aan de natuur, de grote toename van het autoverkeer en de daarmee samenhangende parkeerproblematiek.

De lijst Nawijn ziet het wel zitten: van deze partij mag Snowworld wel uitbreiden, dat geeft werkgelegenheid en trekt meer mensen naar Zoetermeer. Wel, vindt mevrouw van Leeuwen moeten er hoge eisen worden gesteld aan de omgeving bij het inpassen van de vierde baan.
Ook van de ChristenUnie-SGP (de heer Stam) mag het plan vrijgegeven worden voor inspraak als het maar géén SnowWorl-park wordt, en er bijvoorbeeld wél een camping gerealiseerd wordt.

Wethouder Emmens antwoordde in twee termijn dat hij eigenlijk al niet op de steun van de gehele commissie had gerekend en hij neemt het plan dan ook “als huiswerk voor in de vakantie” mee. De commissie op haar beurt gaf de wethouder de volgende adviezen mee:
Naar de titel van het stuk kijken: avonturenpark suggereert iets dat er niet zal komen, géén uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen (niet nog meer asfalt!), de komst van de vierde baan zorgvuldig afwegen, aandacht voor de verbindingen met het Buytenpark, vooral die voor fietsers, kijken naar de samenhang met andere recreatieve voorzieningen: er is een kinderboerderij in de buurt, evenals een speeltuin.
Lezers die willen reageren op de visie Buytenpark kunnen dit doen op de website van natuurgids Rob Wiewel  www.zoetermeernatuur.weblog.nl.

Nieuwsblad Zoetermeer 19 juni 2008

Archief > 2008 > juni