Verdeeldheid over steun topsporters

basketzaterdag 19 april 2008 11:00

Als Raad besluiten wij over hoe het Belastinggeld van burgers verdeeld wordt. Een van de onderdelen waar geld naar toe gaat is sport. Breedtesport vinden wij als ChristenUnie-SGP om diverse redenen een goede zaak.

Topsport vinden we op zich prima, maar wel zonder dat dit Belastinggeld kost. Sponsoring, mits goed geregeld, vinden wij prima. Aldus Willy Bij de Vaate in haar bijdrage tijdens de commissie Samenleving op 15 april jl. Zo is ook te lezen in de media:

ZOETERMEER - De organisatie van topsportevenementen stimuleren en Zoetermeerse topsporttalenten ondersteunen. Dat zijn de belangrijkste speerpunten van het topsportbeleid van de gemeente Zoetermeer. Ze zijn verwoord in het ‘uitwerkingsplan topsport’, dat door de gemeenteraad nog moet worden goedgekeurd.

Of de gemeente Zoetermeer nu wel of niet topsporters moet ondersteunen, zal nog onderwerp zijn van een hevige discussie. Niet alle partijen in de raad zijn namelijk voorstander van steun aan topsporters, zo bleek ook tijdens de vergadering van de raadscommissie samenleving, dinsdagavond. Zo toonde de CU/SGP zich de felste tegenstander. Volgens die partij hebben beroepssporters geen financiële steun van de overheid nodig. De CU/SGP wil ‘geen Zoetermeers gemeenschapsgeld gebruiken voor topsport’. Ook de SP heeft zo zijn bedenkingen. ,,We zijn kritisch over topsport. We zien het geld liever naar de breedtesport gaan,’’ zegt SP-fractievoorzitter Daniël Westhoek. En het CDA waarschuwt voor ‘de zuigende werking van topsportevenementen voor de breedtesport’.

Eén van de andere doelstellingen op topsportgebied is de oprichting van stichting Zoetermeer Topsport, een initiatief van de Zoetermeerse ondernemer Marco van Noort. De directeur van de FPN Groep onderstreepte als inspreker vóór de raadscommissie samenleving nog maar eens het belang van topsport in de stad. ,,Een goed topsportklimaat betekent veel promotie voor Zoetermeer. Dan heb ik het niet eens over de werkelijke noodzaak om talenten te ondersteunen in hun streven om topsporter te worden.’’

AD Haagsche Courant 17.04.08 – Peter van de Stadt

Archief > 2008 > april