’Vernielingen jaarwisseling terugdringen’

een bloembak door betrokken burges gevuldwoensdag 16 april 2008 10:55

“Wanneer wij niet ook het gedrag aanpakken naast de extra handhaving zullen we nooit tot oplossingen komen” zo meldde wij bij de behandeling van de evaluatie van Oud en Nieuw. Wethouder van Domburg vond de keuze van (nieuwe) maatregelen voldoende om de problemen eind dit jaar met Oud en Nieuw op te lossen. Ons verzoek om de oorzaak van deze vernielingen en agressie aan te pakken, het gedrag, werd niet gehonoreerd door zowel wethouder als andere fracties.

We moeten zelfs nog afwachten of er een aparte paragraaf komt in het Plan van Aanpak om de gedragsbeïnvloedende maatregelen bij elkaar te zetten.

De maatregelen moeten wat de ChristenUnie-SGP betreft handhaafbaar zijn en geen risico’s inhouden. Vandaar ons voorstel om burgers de mogelijkheid te geven via een SMS-alert de politie te ondersteunen om meldingen te doen van gevaarlijke (vuurwerk)situaties.

In oktober komt het Plan van Aanpak ter kennisname naar de commissie Burger en Bestuur. Als we dit onvoldoende vinden zullen wij het agenderen voor bespreking in de commissie.

Niet nog een Oud en Nieuw met de acceptatie van zoveel vandalisme en het verstoren van de openbare orde en leefbaarheid van veel mensen die op een “normale” manier een gezellig Oud en Nieuw willen vieren.

Hieronder de weergave in het AD:

ZOETERMEER  - De overlast door vuurwerk en vandalisme tijdens de jaarwisseling moet waar mogelijk worden teruggedrongen. Dat dient te gebeuren met een pakket van maatregelen. Een algeheel vuurwerkverbod of een sterke beperking van het aantal uren dat er vuurwerk mag worden afgestoken, is echter niet de oplossing.

Dat is globaal het standpunt van een overgrote meerderheid van de Zoetermeerse gemeenteraad, die zich daarmee achter Burgemeester en Wethouders schaart.

Alleen de eenmansfractie van GroenLinks kiest voor een ingrijpende aanpak. Raadslid Sjef van Put van deze fractie zou het liefst een algeheel verbod op het afsteken van vuurwerk zien. Als compensatie zou de gemeente voor liefhebbers een groot vuurwerk bij de Noord Aa kunnen organiseren.

Het voorstel van Van Put werd begin deze week tijdens een raadscommissievergadering, nog net niet met hoongelach, van tafel geveegd. Een voorstel van de ministers van Binnenlandse Zaken en Vrom, om alleen tussen 22 en 2 uur ’s nachts vuurwerk toe te staan, heeft evenmin de voorkeur van de raadsleden.

Zoetermeer kende een zeer onstuimige jaarwisseling. Er werd voor 260.000 euro schade aangericht, aanzienlijk meer dan de 153.000 euro van het jaar ervoor. Bovendien werd, waarschijnlijk door vuurpijlen, kort voor oudjaar de Vrije School in Meerzicht in de as gelegd, een schadepost van 2,5 miljoen euro. De politie verrichtte vijf aanhoudingen en verwees zeven jongeren door naar het Bureau Halt. Later werden nog twee jongens van 14 en 16 jaar aangehouden op verdenking van de schoolbrand. Dat er niet meer aanhoudingen zijn verricht, heeft volgens burgemeester Waaijer veel te maken met het feit dat het lang niet altijd mogelijk is daders op heterdaad te betrappen, een factor die door de mist extra werd bemoeilijkt. De raad staat unaniem achter B en W om de landelijke overheid ertoe te bewegen zwaarder vuurwerk (weer) te verbieden. De CU-SGP bepleitte, in navolging van de PvdA in Den Haag, gebruik van ‘SMS-alert’ bij het signaleren van vandalisme. Wethouder Van Domburg (VVD, veiligheid) komt in het najaar met een plan van aanpak.

AD Haagsche Courant 15.04.08

Archief > 2008 > april