Geen steun topsport

doelvrijdag 18 april 2008 20:44

Investeren in sport is investeren in volksgezondheid. Dus dient de overheid niet te betalen voor records.
Alle burgers mee laten doen aan sport gaat bij de ChristenUnie-SGP voor de 150 topsporters die Zoetermeer heeft. Voor hun financiën kunnen zij andere kanalen aanboren.

ZOETERMEER – Breedtesport mag niet lijden onder topsport en moet er eigenlijk niet van profiteren. Dit vindt de raadscommissie Samenleving die deze week sprak over het uitwerkingsplan topsport.

Het uitwerkingsplan heeft vier pijlers; accommodaties, evenementen, ondersteuning van talent en de oprichting  van Stichting Topsport Zoetermeer. Maar de verdeeldheid was groot. De ChristenUnie liet zelfs weten dat zij topsporters geen financiële steun wilden geven, alleen bescherming. “De overheid moet niet betalen voor records, maar voor de volksgezondheid, aldus de CU. Wethouder Frans Muijzers (PvdA) vindt juist dat je wel geld moet geven. “Je kan beginnend talent niet zomaar aan hun lot overlaten.” Wel verzekerde hij de commissie dat “topsporters die al veel verdienen geen euro krijgen”. Naast de breedtesport was er ook kritiek op de uitbreiding van SnowWorld, de invulling van een adviesorgaan Topsport en de ontbrekende positie van gehandicapte sporters.

In het uitwerkingsplan staat de vierde baan van SnowWorld genoemd. Deze baan bleek onlangs al moeilijk inpasbaar en PvdA en D66 vroegen zich af of de vierde baan wel prioriteit moest hebben: “Het is al de grootste skibaan van Europa.”
Ook was er onenigheid over hoe Floravontuur (makelaarsbureau evenementen), Stichting Topsport Zoetermeer en de gemeente in één adviesorgaan moesten gaan. In de uitwerking stond dat het overlegorgaan onder Stichting Topsport zou vallen. Veel fracties struikelden hierover en vonden dat zij hiermee te veel macht kregen. Wethouder Muijzers verzekerde de fractie dat de drie partijen hier zelf goed invulling aan konden geven en er in geen geval een machtspositie zou ontstaan voor één van de partijen.
Tot slot maakte Leefbaar Zoetermeer zich hard voor de gehandicapte sporter: ‘Zoetermeer heeft de ambitie om in 2028 de Olympische Spelen mede te organiseren, maar ik zie liever de Paralympics komen.”
Wethouder Muijzers stemde hiermee in en zou dit punt meenemen in een “A4tje met aanpassingen.” Op 13 mei wordt definitief besloten.

Streekblad 18.04.08 - Colin van Hoek

Archief > 2008 > april