Toezegging voor meer zorg

zondag 09 maart 2008 23:25

ZOETERMEER - De gemeente zal dit jaar met minstens één zorgaanbieder een contract afsluiten om ervoor te zorgen dat alle cliënten zorg krijgen. Dat er meerdere aanbieders worden gecontracteerd, is niet uitgesloten.
Zoetermeer heeft bij een aantal zorgaanbieders offertes opgevraagd om diverse opties voor 2008 te bekijken. Uit ingewonnen juridisch advies blijkt dat het mogelijk is om naast de bestaande aanbieders voor 2008 nog extra aanbieders te contracteren.

Daarnaast heeft zorginstelling Meavita, één van de huidige aanbieders in Zoetermeer, aangegeven dat ook zij weer zorgpersoneel gaat werven. Meavita krijgt hiermee hoogstwaarschijnlijk een groter aandeel in de Zoetermeerse zorg. Zij zit nu op een marktaandeel van negen procent; het kunnen leveren van tien procent van de benodigde zorguren in Zoetermeer was begin vorig jaar een voorwaarde om met de aanbesteding mee te kunnen doen.

In een commissievergadering eerder deze week had zorgwethouder Frank Speel (CDA) een zware klus om de lokale politiek te overtuigen dat hij er alles aan doet om alle Zoetermeerders van goede zorg te voorzien. Alle partijen vonden dat de wethouder ervoor moet zorgen dat de zorg nu eindelijk eens op orde komt.

Zo maakten de raadsleden opmerkingen over het ‘opmerkelijke gegeven’ dat driekwart van de herindicaties via de telefoon gaat. „De meeste mensen zijn al blij dat zij een hulp krijgen,’’ zei Helen du Bois van CU/SGP. „Ouderen gaan dan ook niet nog eens klagen over het niet functioneren van die hulp. Ga je bij de mensen op bezoek, dan kun je dit eerder signaleren dan over de telefoon.’’

AD - Haagsche Courant 6.03.08 - Celine Timmerman

Archief > 2008 > maart