Zorgen en frustraties politiek om achterstanden in zorg

maandag 25 februari 2008 07:05

Het AD geeft alvast de zorgen weer over de WMO. De evaluatie van 2007 inclusief de 4e kwartaalrapportage 2007 is op de deurmat gevallen bij de raadsleden. Dinsdag 4 maart wordt deze besproken in de commissie Samenleving.

ZOETERMEER - Dat het zorgtekort in Zoetermeer nog steeds niet is opgelost, baart de lokale politiek zorgen. De wachtlijsten moeten volgens hen snel worden aangepakt en de cliënt mag niet de dupe blijven van personeelstekorten bij zorginstellingen.
Dit laten de partijen weten in een reactie op de publicatie in deze krant van de vierde kwartaalrapportage WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) en tevens evaluatie over 2007 - het eerste jaar dat de WMO onder de regie van de gemeente viel. Het CDA is gefrustreerd over de ontwikkelingen. „Dit resultaat is nog steeds onvoldoende,’’ meent Peggy-Ann Clark van de christenpartij. Zij is teleurgesteld dat zorgwethouder Speel de suggesties voor betere zorg van zijn eigen partij niet heeft overgenomen. „Wij hebben gezegd: kijk naar Breda. Daar hebben ze 22 zorgaanbieders en dus hebben cliënten een ruime keuze aan zorgaanbieders. Dit had in Zoetermeer al lang moeten gebeuren.’’

Dat er de laatste maanden langere wachtlijsten voor de vraag naar een WMO-voorziening zijn ontstaan, baart de PvdA zorgen. „De reactie van de wethouder dat in 2007 ruim het dubbele van wat de gemeente had geraamd te wijten is aan toenemende vergrijzing, is kort door de bocht,’’ zegt Nawzad Sulaiman. „We weten hoeveel mensen er in onze stad wonen dus kan je hier een schatting op maken.’’ Net als de PvdA, vindt ook CU/SGP het zorgwekkend dat in de laatste maanden bijna de helft van de totale bezwaren over de WMO zijn binnengekomen. Helen du Bois: „Dit zegt veel over de ontevredenheid van de cliënten over de zorg van de laatste maanden.’’ De SP meent elke week tien mailtjes van hulpbehoevenden te krijgen die op hulp wachten. „Er lijkt dus weinig veranderd,’’ aldus Daniël Westhoek.

De VVD vindt dat Speel extra WMO-consulenten moet aannemen. Marijke van der Meer: „Achterstanden moeten nu eens worden weggewerkt en daarbij meer hulpen zoeken voor de thuiszorg.’’

AD Haagsche Courant - door CELINE TIMMERMAN – 25 februari 2008

Archief > 2008 > februari