AD: ’Leefbaarheid Zoetermeer zwaar op de proef gesteld’

spullen van anderen in de fikmaandag 14 januari 2008 14:43

ZOETERMEER - De ChristenUnie-SGP in Zoetermeer wil dat personen die tijdens oud en nieuw voor ernstige overlast hebben gezorgd, de komende jaarwisseling geen kans krijgen dat weer te doen. Fractievoorzitter Helen du Bois vraagt het college van burgemeester en wethouders daarom te onderzoeken of de overlastgevers bijvoorbeeld via huisarrest en gebiedsontzegging van de ‘feestelijkheden’ op straat kunnen worden uitgesloten.

Volgens Du Bois is de leefbaarheid van Zoetermeer ‘De laatste week van 2007 door het voortijdig afsteken van (zwaar) vuurwerk en de eerste week van 2008 met het aanschouwen van alle troep en vandalisme, zwaar op de proef gesteld’. „Juist de leefbaarheid van de stad is voor de Zoetermeerse bevolking belangrijk. Kan het college aangeven met welke activiteiten het de leefbaarheid de volgende keer wil verbeteren?’’, stelt Du Bois eveneens in de schriftelijke vragen aan B en W.

Ze wil ook weten hoeveel Zoetermeerse hulpverleners van ambulance, brandweer en politie last hebben gehad van agressie en geweld door burgers en hoeveel van hen daarbij verwondingen hebben opgelopen. Du Bois zou graag zien dat B en W tevens aangeven hoe het reinigingspersoneel, dat de troep moest opruimen, gemotiveerd wordt gehouden.

CU-SGP pleit voor een maatschappelijk debat over de ongeregeldheden, bijvoorbeeld in april.

AD HAAGSCHE COURANT.

Archief > 2008 > januari