Tweede gokhal Zoetermeer lijkt vrijwel kansloos

fruitautomaat 2donderdag 10 januari 2008 09:47

Onze fractie is blij dat het college een aantal extra voorwaarden wil stellen om het risico van gokverslaving bij de enige speelautomatenhal die Zoetermeer heeft, te beperken. Toch zal de fractie van de ChristenUnie-SGP in de Raadscommissie Burger & Bestuur van 14 januari tegen het collegevoorstel stemmen. Een voorstel waarmee ook de weg vrij gemaakt zou worden voor een 2e speelautomatenhal in Zoetermeer met daarbij nog per hal 20 meer speelautomaten.
Principieel zijn wij tegen het creëren van gokmogelijkheden door de overheid en vragen ons verder af: is er eigenlijk wel een behoefte aan een 2e spelautomatenhal, anders dan exploitanten die graag hier hun geld mee willen verdienen?

ZOETERMEER - De komst van een tweede gokhal naar Zoetermeer maakt op dit moment nog weinig kans. Een meerderheid van de Zoetermeerse gemeenteraad is nog lang niet zo ver dat ze bereid is het licht op groen te zetten. Dat blijkt uit reacties van een aantal fractievoorzitters.
Burgemeester en wethouders moeten er dan ook niet op rekenen dat hun voorstel om de komst van die tweede gokhal verder voor te bereiden, maandagavond als hamerstuk wordt aangenomen. Want zo staat het op de agenda van de raadscommissie voor burger en bestuur.

Vorig jaar gaf de meerderheid al te kennen geen behoefte te hebben aan een tweede speelautomatenhal. B en w hebben nadien de bodem gelegd voor een nieuwe speelautomatenverordening. Om het pad voor een tweede gokhal vrij te maken, stellen b en w voor de voorwaarden waaraan gokhallen moeten voldoen, aan te scherpen. Zo zouden er - om jongeren te weren - geen behendigheidsautomaten (videospelletjes) in mogen worden geplaatst. Verder zou de toegangsleeftijd in deze stad van 18 naar 21 jaar moeten. B en w zouden, om de exploitantenten welwillend te zijn, wel graag zien dat het aantal speelautomaten per gokhal stijgt van 100 naar 120.

Voorlopig kunnen ze ‘alleen’ rekenen op de steun van VVD, Lijst Hilbrand Nawijn (LHN) en Leefbaar Zoetermeer, samen 16 van de 39 raadszetels. De fractieleiders van PvdA, SP, CU/SGP, D66, CDA en GroenLinks lieten gisteren desgevraagd weten nog alles behalve overtuigd te zijn door het college. Ze gaan er niet mee akkoord dat het onderwerp maandagavond als hamerstuk wordt afgedaan. SP en CU/SGP zijn om principiële redenen sowieso tegen gokhallen.

Donderdag 10 januari 2008 AD Haagsche Courant

Archief > 2008 > januari