“Blackspot Tintlaan moet veiliger”

kruispuntzaterdag 24 november 2007 00:40

Het kruispunt Derde Stationsstraat-Tintlaan in Rokkeveen moet vooral voor fietsers en bromfietsers veiliger worden gemaakt.

Dat stelt de fractie van de ChristenUnie-SGP in de Zoetermeerse gemeenteraad in schriftelijke vragen aan het college van b en w naar aanleiding van een publicatie in deze krant.
De CU-SGP heeft ongeveer vier jaar geleden zelf onderzoek gedaan naar gevaarlijke fietskruisingen in Zoetermeer. Daaruit kwam de kruising van de Derde Stationsstraat-Tintlaan als gevaarlijkste naar voren. “Ons onderzoek was voor het toenmalige college van b & w geen aanleiding maatregelen te treffen, schrift fractievoorzitter Helen du Bois.
In het krantenartikel staat de Tintlaan op de zesde plaats van de Zoetermeerse top tien van verkeersonveilige plekken. Het is de eerste kruising op het lijstje waarbij snel- en langzaamverkeer elkaar kruisen. De plek is benoemd als “black spot”. Dat is een landelijke definitie van een plek waar drie jaar achtereen meer dan zes letselongevallen per jaar zijn gebeurd.
Du Bois wil weten bij hoeveel ongelukken op het genoemde kruispunt een kind of jongere was betrokken. Ze wijst erop dat de fietsoversteek Edisonstraat, die niet in de top tien voorkomt, onlangs is afgesloten wegens voortdurende ongelukken.
De fractievoorzitter vraagt ook welke maatregelen er de afgelopen vier jaar zijn genomen en de komende tijd worden genomen om het kruispunt Derde Stationsstraat-Tintlaan veiliger te maken voor fietsers en bromfietsers.

AD Haagsche Courant, editie Zoetermeer 22.11.07

Archief > 2007 > november