Sloop Nicolaasschool lijkt onafwendbaar

zaterdag 03 november 2007 16:09

Zoetermeer – Voor conclusies was het nog te vroeg tijdens de maandag gehouden gemeenteraadsvergadering. Waar de mogelijke sloop van de Nicolaasschool op het Nicolaasplein op het programma stond. Maar toch lijkt het erop dat de raad en het college elkaar vinden op een aantal punten.

En daarbij kon galeriehouder Theo Eerden wel eens op positief begrip van de meerderheid van de raad kunnen rekenen. Wat is het geval?
Eerden, bewoner van een rustieke voormalige boerderij van tientallen jaren oud, maakte gebruik van het spreekrecht om zijn afschuw uit te spreken over de geplande bouw van een appartementencomplex van maar liefst acht woonlagen met in totaal 28 appartementen, vlakbij zijn woning/galerie.
En de raad lijkt verder te neigen naar sloop van de Nicolaasschool. Dat komt in hoge mate door de inbreng van Klaas Schra, raadslid voor de SGP maar ook – en dat is in dit verband belangrijker – bouwkundige. In een gloedvol betoog dat af en toe iets kreeg van een college, hield Schra zijn medebestuurders voor dat renovatie van een gebouw van kort na de oorlog een bijzonder kostbaar project wordt.
“Elk raam, en elke traptrede, moet grondig worden aangepast, omdat de bouwvoorschriften anno 2007 wezenlijk verschillen van die in 1950”, hield Schra de raad voor.
Er is wel een uitkomst voorspelbaar van het verdere denken dat wethouder Pieter Smit van Cultuur, die zijn Culturele As in conceptvisie door de raad kreeg, met zijn ambtenaren moet gaan doen.
Op de kop van de Londonstraat komen minder woonlagen en dan ook minder appartementen. Wat daar niet komt, kan op het Nicolaasplein op de plaats waar nu nog de school staat. Het moet immers ook allemaal gefinancierd kunnen worden. Hier deed wethouder Frans Muijzers (PvdA) nog een duidelijke duit in het zakje: “Uiteindelijk kan het wel of kan het niet”, zei hij.
Verscheidene fracties drongen er bij Smit en Muijzers op aan dat die in de komende maanden doorgaan met het uitwerken van diverse scenario’s: hoeveel bouwlagen op het Dobbe-eiland (maandagavond werd al toegezegd niet hoger dan 4.50 meter, wat ruim 1 woonlaag is). Slopen of niet slopen van de Nicolaasschool? Hoeveel appartementen in hoeveel woonlagen aan de Londonstraat?
Er zal nog heel wat water door de Dobbe stromen voordat het museum uit het Oude Huis is verhuisd. Maar sinds maandag lijkt de kans aanzienlijk kleiner dat het Stadsmuseum onder het dak van de Nicolaasschool terechtkomt. Dat dak gaat er namelijk vanaf en de muren tegen de vlakte, als de voortekenen niet bedriegen.

Nieuwsblad Zoetermeer
door Frans Rijkaart