Burgers vinden gemeente laks
Zaken moeten sneller worden afgehandeld op het stadhuis. Dat vindt bijna 80 procent van de groep van 500 Zoetermeerders die onlangs is ondervraagd over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Zestig procent stelt dat ambtenaren vragen volledig moeten beantwoorden; dat zou nu te wensen overlaten.
De gemeente heeft de 500 burgers in juli ondervraagd. Volgends een
woordvoerder worden de resultaten gebruikt om de dienstverlening
van het stadhuis te verbeteren. Aan welke maatregelen wordt gedacht
en waanneer de gemeente met voorstellen komt, is nog niet
bekend.
De kritiek van bezoekers richt zich niet alleen op de snelheid en
de volledigheid van beantwoordding. Een meerderheid vindt dat de
ambtenaren beter bereikbaar moeten zijn. Ook zou de gemeente
burgers beter op de hoogte moeten houden van de voortgang van de
afhandeling.
De ChristenUnie-fractie in de gemeenteraad is niet verbaasd over de
uitkomsten van het onderzoek. De partij heeft samen met de Lijst
Hilbrand Nawijn schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur
over de kwaliteit van de dienstverlening. Burgers lopen soms vast
op de bureaucratie op het stadhuis, is de ervaring van CU-raadslid
Helen du Bois. Mensen krijgen geen ontvangstbevestiging of worden
niet geïnformeerd over vertragingen in de procedures. Du Bois:
“Er gaat best veel goed op het stadhuis, maar toch zijn dit
geen incidenten. Als je als gemeente zegt dat kwaliteit hoog in het
vaandel staat, waarom doe je er dan niets aan? Wees klantgericht
tot in de finesses.”
Vervolg op pagina 3.
Burgers willen dat gemeente zaken
sneller afhandelt
Burgers die maar geen
antwoord krijgen van de gemeente, of veel te laat; afdelingen die
langs elkaar heen werken. Voor de ChristenUnie-fractie in de
gemeenteraad is de maat vol. De partij wil van het stadsbestuur
weten hoe het kan dat burgers soms stuklopen op de gemeentelijke
bureaucratie.
Zo kent de partij een voorbeeld van iemand van wie het
bezwaarschrift na veertien maanden nog steeds niet in behandeling
is genomen. “Ik zeg niet dat het schering en inslag is en dat
er sprake is van botte onwil. Op het stadhuis gaat heel veel wel
goed,” zegt ChristenUnie-raadslid Helen du Bois.“ Maar
er bereiken ons vaak klachten van burgers die vastlopen op het
stadhuis. Ik draai te lang mee om te weten dat het niet incidenteel
is.”
Soms gaat het al direct mis, na het versturen van een schrijven. De
burger wil weten of zijn brief of bezwaarschrift is aangekomen. Du
Bois: “Dan gaat er geen ontvangstbevestiging de deur uit. Is
zijn brief soms doorgestuurd? Welke afdeling is verantwoordelijke
voor de bevestiging of is dit centraal geregeld?
Vooral bij langdurige zaken kan de burger zwaar geïrriteerd
raken, als hij niet weet waar hij aan toe is, weet Du Bois uit de
praktijk. “Bijvoorbeeld de behandeling van een plan wordt
uitgesteld en de burger krijgt dat niet te horen. Wij willen weten
hoe en waar wordt gecheckt of procedures worden
overschreden.” De ChristenUnie heeft inmiddels bijval
gekregen van de Lijst Hilbrand Nawijn. De partijen hebben
schriftelijke vragen gesteld aan het college van b en w en willen
de kwestie na de zomer bespreken in de raad.
Michel van de Luijtgaarden
AD Haagsche Courant 4.08.07