De pijn van keuzes en bezuinigingen

woensdag 13 juni 2007 11:14

ZOETERMEER - - Er moeten harde keuzen worden gemaakt om een pakket van vier miljoen euro aan bezuinigingen mogelijk te maken, luidde de duidelijke boodschap van PvdA-wethouder Edo Haan tijdens het voorjaarsdebat. Het weerhield de partijen in de gemeenteraad er niet van om 48 moties in te dienen, die alle geld kosten.

Door PETER VAN DE STADT

Zoals de motie van D66 en de Lijst Hilbrand Nawijn (LHN) om niet te bezuinigen op de bestrijding van zwerfvuil en onkruid in winkelcentra. Om zijn steentje bij te dragen aan het aanhalen van de broekriem wil wethouder Patrick van Domburg (wijk- en buurtbeheer) daar minder geld voor vrijmaken.

,,Wat is aanvaardbaar, moet je je afvragen. We praten hier over een bezuiniging van 350.000 euro op de extra kosten voor zwerfvuil en onkruid. Het college vindt dit verantwoord, ook omdat er in winkelcentra in Zoetermeer al grotere prullenbakken zijn aangebracht. Bovendien groeit er daar weinig onkruid,’’ meende Van Domburg. Hij vond alleen in zijn eigen partij (VVD) en de SP medestanders: de motie werd met 26 stemmen voor en 11 tegen aangenomen. ,,Veel inwoners klagen over het onderhoud van de stad in de zin van zwerfvuilbestrijding, onkruidverwijdering en onderhoud van straatmeubilair. Ook voelen ze zich onveilig bij het huidige verlichtingsniveau op straat,’’ stelden de fractievoorzitters Flip Huisman (D66) en Hilbrand Nawijn (LHN) in hun motie, die het college ook opdraagt om verlichting van fietspaden extra in de gaten te houden.

Huisman vroeg tijdens het voorjaarsdebat ook aandacht voor zwembad Het Keerpunt aan de Van der Hagenstraat. ,,Het aantal recreatieve bezoekers blijft bij Het Keerpunt, in vergelijking met andere zwembaden in de regio, belangrijk achter. De vraag is waarom dit zo is. Zonder nader onderzoek naar de achterliggende oorzaken lijkt het zeer de vraag of het subsidiëren van Het Keerpunt met 100.000 euro voldoende is om het aantal bezoekers op een aanvaardbaar niveau te brengen.’’

De PvdA wilde bij monde van fractievoorzitter Rob Janssen het college wel tegemoetkomen in de bezuinigingen, maar niet met voorstellen ’die burgers raken’. ,,De PvdA wil geen bouwspeelplaatsen sluiten, is tegen een versoberde bibliotheek in Oosterheem en is tegen bezuinigen op de balie van het gemeentehuis, waardoor de kwaliteit van de dienstverlening achteruitgaat.’’

Collega-raadslid Klaas Schra vroeg namens de ChristenUnie/SGP onder andere aandacht voor de wijk Oosterheem. ,,Die wijk heeft in onze ogen vaak ’pech’. Zaken lopen niet of nog niet. De sociale cohesie komt maar niet op gang. Er is te weinig groen, te weinig speelplekken. Er is gemopper over de jeugd, hondenpoep, het winkelcentrum, de bibliotheek en RandstadRail. En iedereen in die wijk trekt zich terug achter zijn eigen voordeur. De tolerantiegraad is laag en de verwachtingen zijn hoog.’’

Het CDA, dat zich ook verzette tegen de bezuiniging van 100.000 euro op ouderenactiviteiten, vroeg aandacht voor crisisopvang van jongeren in de stad. Fractievoorzitter Klaasjan de Jong: ,,In Zoetermeer is deze opvang nog niet. We hebben van Bureau Jeugdzorg begrepen dat ze soms wanhopig naar plekken in Den Haag of Rotterdam zoeken.’’ De motie dat wethouder Frans Muijzers (jongeren) hierover met het stadsgewest Haaglanden overleg gaat voeren en voor 1 oktober aan de raad rapporteert, werd unaniem door de raad aangenomen.

Archief > 2007 > juni