Beantwoording schriftelijke vragen over Arbeidstijden brandweeerkorps Zoetermeer
Onlangs heeft de ChristenUnie-SGP-fractie vragen gesteld over de Arbeidstijden van het brandweerkorps Zoetermeer. Inmiddels heeft het B&W hierop gereageerd. Hierbij de beantwoording van de vragen.
Vraag 1
Werkt het Zoetermeerse
brandweerkorps o.b.v. van 48-uur of 54-uur rooster?
Antwoord 1
Het Zoetermeerse korps werkt op
dit moment op basis van een 54-uurs rooster.
Vraag 2
Wat zijn de redenen waarom het werkrooster, conform de Europese
regelgeving, (nog) niet aangepast naar 48-uur?
Antwoord 2
Lange tijd was onduidelijk hoe de Europese regelgeving en de
aanpassing van het Arbeidstijdenbesluit (ATB) diende te worden
uitgelegd. Recent hebben zich op nationaal niveau ontwikkelingen
voorgedaan, waardoor het proces nu pas in een stroomversnelling is
gekomen. Volgens het Europese Hof, het Nederlandse
Arbeidstijdenbesluit en een aantal Nederlandse rechters werken
brandweerlieden 6 uur per week te veel. Een werkweek mag maximaal
48 uur per week duren. Slaap- en wachttijden moeten ook als
werktijd worden gezien. Verschillende recherlijke uitspaken hebben
dit bevestigd. De Haage rechtbank heeft op 27 februari jl.
uitspraak gedaan in een zaak tegen de gemeente Den Haag. Uitkojst
is dat de rechtbank de gemeente Den Haag verplicht de brandweerman
die samen met de vakbond ABVAKABO FNV de zaak had aangespannen, een
48-uurs rooster aan te bieden. Concreet betekent dit
vervolgens dat in dat rooster een zodanige verdeling van de
verschillende soorten uren (werk-, wacht- en slaapuren) dient te
worden gemaakt, dat een volledig salaris kan worden verdiend. Een
dergelijk rooster, gebaseerd op 48-uur, is op dit moment nog niet
voorhanden.
Inmiddels is jurisprundentie beschikbaar en zullen ook andere gemeenten verplicht worden gesteld een 48-uurs rooster in te voeren. De Haagse situatie is vegelijkbaar met de situatie in Zoetermeer. Dit betekent dat ook de Zoetermeerse brandweer haar personeel een 48-uurs rooster moet aanbieden, waarbij wordt voldaan aan dezelfde voorwaarden. Op 7 maart is er tussen de bonden en het College van Arbeidszaken van de VNG een bindende afspraak over het bovenstaande gemaakt.
Vraag 3
Wat zijn de inspanningen van het
college tot nu toe geweest om dit arbeidsvoorwaarden probleem op te
lossen?
Antwoord 3
Op regionaal niveau is een nieuw rooster ontwikkeld dat voldoet aan
de Europese regelgeving en het nieuwe Arbeidstijdenbesluit. Dit
rooster wordt binnenkort ter kennis gebracht van de OR (brandweer
Zoetermeer). Daarnaast heeft het college de brandweercommandant
opdracht gegeven ook nog andere mogelijke roostervarianten uit te
werken.
Vraag 4
Kan het college aangeven wat de
personele consequenties zijn, indien de werkroosters moeten worden
aangepast van 54-uur naar 48-uur?
Antwoord 4
Vooruitlopend op de uitspraak op regionaal niveau maar ook op
Zoetermeers niveau, zijn achtiviteiten ontplooid om nieuwe roosters
te ontwikkelen die passen binnen het ATB. Regionaal bestaat de
voorkeur voor een vierploegenrooster. Op dit moment wordt voor de
Zoetermeerse brandweer organisatie ook onderzocht wat de
mogelijkheden zijn van uitbreiding van het rooster op basis van het
huidige drieploegenrooster. De inschatting op dit moment is dat dit
voor de gemeente Zoetermeer betekent dat er een uitbreiding moet
komen van de formatie. Afhankelijk van de roostervorm en de
mogelijke inzet van vrijwilligers moet rekening worden gehouden met
een uitbreiding van de formatie varierend van 15 tot 20 fte. Op dit
moment wordt tevens in Haaglanden verband nagegaan of de
regionalisering van de brandweer kansen biedt om tot een
roostervorm te komen, tegen de laagst mogelijke kosten, zonder dat
de brandweerzorg onder druk komt te staan.
Vraag 5
Kan het college aangeven wat de financiële consequenties zijn,
indien de werkroosters moeten worden aangepast.
Antwoord 5
Afhankelijke van het aantal fte
waarmee de uitbreiding gepaard gaat, en dus het te kiezen
roostermodel, moet rekening worden gehouden met extra structurele
personeelskosten van tussen de €800.00,- en €1.200.000,-.
Meer duidelijkheid omtrent de financiele gevolgen zal door het
college worden geboden via de voorjaarsnota.
Vraag 6
Kan het college aangeven of er
risico’s ontstaan in de uitvoering van de operationele
taakstelling van de brandweer, indien de werkroosters moeten worden
aangepast.
Antwoord 6
Het nieuwe rooster moet op last van de rechter uiterlijk 1 januari
2008 zijn ingevoerd, maar kan pas ingang vinden als er voldoende
nieuw opgeleid personeel is. Dit personeel moet worden geworven,
geselecteerd en opgeleid. Dit lukt niet op korte termijn en dit
betekent dat het huidige rooster in ieder geval dit jaar nog niet
zal worden gedraaid. De planning is erop gericht om per 1 januari
2008 het nieuwe rooster in werking te stellen. De OR (brandweer
Zoetermeer) kan zich hierin vinden. Ook dat uitstel brengt kosten
met zich mee (zie punt 8).
Op het moment dat het personeel desondanks vindt dat het nieuwe
rooster eerder in werking moet treden, zullen noodoplossingen
moeten worden gezocht.
Vraag 7
Kan het college aangeven waarom het arbeidsvoorwaarden overleg
tussen de sociale partners tot op heden geen overeenstemming heeft
weten te bereiken ten aanzien van de werkroosters en de
bijbehorende compensatie?
Antwoord 7
Voornaamste reden hiervoor is geweest dat partijen een
gerechtelijke uitspraak noodzakelijk achtten op het punt van de
weging van arbeids-, wacht- en slaapuren. De vakorganisaties
claimden voor alle uren het volledig salaris; werkgevers hielden
vast aan de tot dan toe geldende afsprak waarbij men voor wacht- en
slaapuren slechts gedeeltelijk loon ontvangt. Op dit punt geeft de
uitspraak van de rechter duidelijkheid omdat de gewogen beloning
kan worden voortgezet. Voor wat betreft de werkroosters geldt dat
dit primair een zaak van de bedrijfsvoering is de niet sectoraal
kan worden geregeld maar wel afhankelijk is van het eerste punt,
nl. de compensatie.
Vraag 8
Kan het college aangeven wat een eventuele compensatie met
terugwerkende kracht (tot 2003) de Gemeente Zoetermeer mogelijk kan
gaan kosten?
Antwoord 8
Zoals hiervoor gemeld, is er een akkoord bereikt tussen VNG en
bonden: vanaf 1 juni 206 worden met terugwerkende kracht alle
brandweermedewerkers die teveel uren hebben gedraaid financieel
worden gecompenseerd. Van 1 juni 2006 tot 1 januari 2007 wordt met
terugwerkende kracht per week per medewerker 6 uur a 100%
uitbetaald. Vanaf 1 januari 2007 tot 1 januari 2008, het moment
waarop de nieuwe roosters inwerking moeten treden, wordt met
terugwerkende kracht per medewerker per week 6 uur 150% uitbetaald.
Dit proces gaat naar schatting voor 2006 175.000 euro en voor 2007
475.000 euro kosten voor de gemeente Zoetermeer.
Vraag 9
Wat zijn de consequenties van het
aanpassen van het werkrooster voor de vrijwillige brandweer?
Antwoord 9
De consequenties van het aanpassen van het werkrooster voor de
vrijwilligers die binnen brandweer Zoetermeer operationeel
inzetbaar zijn, zijn afhankelijk van de roostervariant die zal
worden gekozen. Deze variant bepaalt de verhouding vrijwilligers
ten opzichte van de beroepsbrandweer.
Vastgesteld in de vergadering van 20 maart 2007,
de secretaris, de burgemeester,
(drs. J. Dijkstra) (drs. J.B. Waaijer)