Beantwoording schriftelijke vragen over Arbeidstijden brandweeerkorps Zoetermeer

dinsdag 20 maart 2007 20:01

Onlangs heeft de ChristenUnie-SGP-fractie vragen gesteld over de Arbeidstijden van het brandweerkorps Zoetermeer. Inmiddels heeft het B&W hierop gereageerd. Hierbij de beantwoording van de vragen.

Vraag 1
Werkt het Zoetermeerse brandweerkorps o.b.v. van 48-uur of 54-uur rooster?

Antwoord 1
Het Zoetermeerse korps werkt op dit moment op basis van een 54-uurs rooster.

Vraag 2
Wat zijn de redenen waarom het werkrooster, conform de Europese regelgeving, (nog) niet aangepast naar 48-uur?

Antwoord 2
Lange tijd was onduidelijk hoe de Europese regelgeving en de aanpassing van het Arbeidstijdenbesluit (ATB) diende te worden uitgelegd. Recent hebben zich op nationaal niveau ontwikkelingen voorgedaan, waardoor het proces nu pas in een stroomversnelling is gekomen. Volgens het Europese Hof, het Nederlandse Arbeidstijdenbesluit en een aantal Nederlandse rechters werken brandweerlieden 6 uur per week te veel. Een werkweek mag maximaal 48 uur per week duren. Slaap- en wachttijden moeten ook als werktijd worden gezien. Verschillende recherlijke uitspaken hebben dit bevestigd. De Haage rechtbank heeft op 27 februari jl. uitspraak gedaan in een zaak tegen de gemeente Den Haag. Uitkojst is dat de rechtbank de gemeente Den Haag verplicht de brandweerman die samen met de vakbond ABVAKABO FNV de zaak had aangespannen, een 48-uurs rooster aan  te bieden. Concreet betekent dit vervolgens dat in dat rooster een zodanige verdeling van de verschillende soorten uren (werk-, wacht- en slaapuren) dient te worden gemaakt, dat een volledig salaris kan worden verdiend. Een dergelijk rooster, gebaseerd op 48-uur, is op dit moment nog niet voorhanden.

Inmiddels is jurisprundentie beschikbaar en zullen ook andere gemeenten verplicht worden gesteld een 48-uurs rooster in te voeren. De Haagse situatie is vegelijkbaar met de situatie in Zoetermeer. Dit betekent dat ook de Zoetermeerse brandweer haar personeel een 48-uurs rooster moet aanbieden, waarbij wordt voldaan aan dezelfde voorwaarden. Op 7 maart is er tussen de bonden en het College van Arbeidszaken van de VNG een bindende afspraak over het bovenstaande gemaakt.

Vraag 3
Wat zijn de inspanningen van het college tot nu toe geweest om dit arbeidsvoorwaarden probleem op te lossen?

Antwoord 3
Op regionaal niveau is een nieuw rooster ontwikkeld dat voldoet aan de Europese regelgeving en het nieuwe Arbeidstijdenbesluit. Dit rooster wordt binnenkort ter kennis gebracht van de OR (brandweer Zoetermeer). Daarnaast heeft het college de brandweercommandant opdracht gegeven ook nog andere mogelijke roostervarianten uit te werken.

Vraag 4
Kan het college aangeven wat de personele consequenties zijn, indien de werkroosters moeten worden aangepast van 54-uur naar 48-uur?

Antwoord 4
Vooruitlopend op de uitspraak op regionaal niveau maar ook op Zoetermeers niveau, zijn achtiviteiten ontplooid om nieuwe roosters te ontwikkelen die passen binnen het ATB. Regionaal bestaat de voorkeur voor een vierploegenrooster. Op dit moment wordt voor de Zoetermeerse brandweer organisatie ook onderzocht wat de mogelijkheden zijn van uitbreiding van het rooster op basis van het huidige drieploegenrooster. De inschatting op dit moment is dat dit voor de gemeente Zoetermeer betekent dat er een uitbreiding moet komen van de formatie. Afhankelijk van de roostervorm en de mogelijke inzet van vrijwilligers moet rekening worden gehouden met een uitbreiding van de formatie varierend van 15 tot 20 fte. Op dit moment wordt tevens in Haaglanden verband nagegaan of de regionalisering van de brandweer kansen biedt om tot een roostervorm te komen, tegen de laagst mogelijke kosten, zonder dat de brandweerzorg onder druk komt te staan.

Vraag 5
Kan het college aangeven wat de financiële consequenties zijn, indien de werkroosters moeten worden aangepast.

Antwoord 5
Afhankelijke van het aantal fte waarmee de uitbreiding gepaard gaat, en dus het te kiezen roostermodel, moet rekening worden gehouden met extra structurele personeelskosten van tussen de €800.00,- en €1.200.000,-. Meer duidelijkheid omtrent de financiele gevolgen zal door het college worden geboden via de voorjaarsnota.

Vraag 6
Kan het college aangeven of er risico’s ontstaan in de uitvoering van de operationele taakstelling van de brandweer, indien de werkroosters moeten worden aangepast.

Antwoord 6
Het nieuwe rooster moet op last van de rechter uiterlijk 1 januari 2008 zijn ingevoerd, maar kan pas ingang vinden als er voldoende nieuw opgeleid personeel is. Dit personeel moet worden geworven, geselecteerd en opgeleid. Dit lukt niet op korte termijn en dit betekent dat het huidige rooster in ieder geval dit jaar nog niet zal worden gedraaid. De planning is erop gericht om per 1 januari 2008 het nieuwe rooster in werking te stellen. De OR (brandweer Zoetermeer) kan zich hierin vinden. Ook dat uitstel brengt kosten met zich mee (zie punt 8).
Op het moment dat het personeel desondanks vindt dat het nieuwe rooster eerder in werking moet treden, zullen noodoplossingen moeten worden gezocht.

Vraag 7
Kan het college aangeven waarom het arbeidsvoorwaarden overleg tussen de sociale partners tot op heden geen overeenstemming heeft weten te bereiken ten aanzien van de werkroosters en de bijbehorende compensatie?

Antwoord 7
Voornaamste reden hiervoor is geweest dat partijen een gerechtelijke uitspraak noodzakelijk achtten op het punt van de weging van arbeids-, wacht- en slaapuren. De vakorganisaties claimden voor alle uren het volledig salaris; werkgevers hielden vast aan de tot dan toe geldende afsprak waarbij men voor wacht- en slaapuren slechts gedeeltelijk loon ontvangt. Op dit punt geeft de uitspraak van de rechter duidelijkheid omdat de gewogen beloning kan worden voortgezet. Voor wat betreft de werkroosters geldt dat dit primair een zaak van de bedrijfsvoering is de niet sectoraal kan worden geregeld maar wel afhankelijk is van het eerste punt, nl. de compensatie.

Vraag 8
Kan het college aangeven wat een eventuele compensatie met terugwerkende kracht (tot 2003) de Gemeente Zoetermeer mogelijk kan gaan kosten?

Antwoord 8
Zoals hiervoor gemeld, is er een akkoord bereikt tussen VNG en bonden: vanaf 1 juni 206 worden met terugwerkende kracht alle brandweermedewerkers die teveel uren hebben gedraaid financieel worden gecompenseerd. Van 1 juni 2006 tot 1 januari 2007 wordt met terugwerkende kracht per week per medewerker 6 uur a 100% uitbetaald. Vanaf 1 januari 2007 tot 1 januari 2008, het moment waarop de nieuwe roosters inwerking moeten treden, wordt met terugwerkende kracht per medewerker per week 6 uur 150% uitbetaald. Dit proces gaat naar schatting voor 2006 175.000 euro en voor 2007 475.000 euro kosten voor de gemeente Zoetermeer.

Vraag 9
Wat zijn de consequenties van het aanpassen van het werkrooster voor de vrijwillige brandweer?

Antwoord 9
De consequenties van het aanpassen van het werkrooster voor de vrijwilligers die binnen brandweer Zoetermeer operationeel inzetbaar zijn, zijn afhankelijk van de roostervariant die zal worden gekozen. Deze variant bepaalt de verhouding vrijwilligers ten opzichte van de beroepsbrandweer.

Vastgesteld in de vergadering van 20 maart 2007,

de secretaris,  de burgemeester,

(drs. J. Dijkstra) (drs. J.B. Waaijer)

Archief > 2007 > maart