"Pelgrim" wacht sloopkogel

grvoordeurdonderdag 14 december 2006 23:38

AD 13-12-2006 ZOETERMEER – De voormalige Pelgrimshoeve aan de Rokkeveenseweg-Zuid gaat volgend jaar tegen de grond. De Lactohoeve, zoals de boerderij heet, moet wijken voor een ‘hoogwaardige’ ontwikkeling langs de A12. Het stadsbestuur wil hier een kantoor bouwen van ‘landelijke of internationale allure’, vergelijkbaar met het Bouwhuis dat even verderop staat.

De sloopvergunning moet nog worden aangevraagd, maar de Zoetermeerse politiek is er al uit. Een meerderheid van de gemeenteraad ziet niets in het opknappen en dan verhuren of verkopen van de Lactohoeve. Voorstanders van behoud zetten deze week tijdens een debat in de raad in op de cultuur-historische waarde. De boerderij uit 1925 is een van de twee overgebleven hoeven die Nutricia gebruikte om de aanvoer van melk veilig te stel

SP, GroenLinks en Leefbaar Zoetermeer vingen bot met hun pleidooi voor behoud. Voorstanders van de sloop wezen erop dat het plan niet uit de lucht komt vallen.
“De gemeenteraad heeft deze plek al jaren geleden aangewezen als een belangrijke ontwikkelingslocatie,” hield PvdA-raadslid en ex-wethouder Eric Leupe zijn collega-raadsleden voor. “Aan behoud van de Lactohoeve zit een prijskaartje dat we niet bereid zijn te betalen. Elders zijn andere panden die we waardevoller vinden en waarin we geld willen steken, zoals de Watertoren.”

De gemeente wil bepaalde elementen zoals de gevelsteen voor het nageslacht bewaren. Plaatselijk historicus Ton Vermeulen wijst erop dat met het verdwijnen van de Lactohoeve nog maar één originele boerderij staat aan de Rokkeveenseweg. Klaas Schra van de ChirstenUnie-SGP is niet echt rouwig om dat verlies: “De omgeving van de Lactohoeve is drie keer niks. Bewaar de gevelsteen en sloop de hoeve zodat er een gebouw van nationale allure kan komen.”

REACTIE VAN DE FRACTIE:

Lactohoeve,

Onze uitgebreide reactie in de raad was als volgt:

We hebben waardering voor de SP en anderen dat ze de nodige zorg hebben voor oude gebouwen. Ook in andere moties hebben zij dit aangegeven. We moeten wel altijd de kosten in de gaten houden. Verder valt er over smaak niet te twisten. Ons is bekend dat het gebouw geen monument is. Ook bij de toevoeging van de 18 gemeentelijke monumenten in dit voorjaar heeft de monumentencommissie, die onafhankelijk is, dit gebouw niet tot monument verkozen. Het is daarnaast zo dat een gebouw ook een goede entourage of omgeving moet hebben. Wij zijn van mening dat de Lactohoeve nu in een omgeving staat dat voor een boerderij “drie keer niks“ is. Bouwkundig is het gebouw op zich van weinig waarde. Interessant is de steen waarop Lactohoeve staat.

Volgens de vooraf verstrekte gegevens van de gemeente heeft de aankoop van het gebouw en de locatie van de Stichting Pelgrimshoeve € 1,26 miljoen gekost. Bij instandhouding van de boerderij zou dit de gemeente in 2011 € 370.000,-- kosten. In de commissie hebben wij gevraagd wat het de gemeente zou opleveren als de boerderij en locatie direct door zou verkocht worden aan een projectontwikkelaar. Het antwoord was dat het de gemeente bij verkoop in 2007 ongeveer € 320.000,-- zou opleveren.

We moeten vaststellen dat de locatie aan de rijksweg een A- locatie is. Voor een ontwikkelaar is dit een fantastische locatie. Er kan een gebouw worden neergezet van nationale allure, zoals de makelaar stelde.  Kortom dit alles afwegend hebben wij gesteld: “Gemeente, wees wijs en ga zeker niet zelf als ontwikkelaar aan het werk, zoals ook in twee varianten door gemeente was voorgesteld. Bewaar de gevelsteen en verkoop de locatie zo snel mogelijk gezien de opbrengst”.

Archief > 2006 > december