Blog Lennert Hut - Gezond verstand, duurzame stad

Lennert Hutdonderdag 15 maart 2018 19:50

Lennert Hut, commissielid en #4 voor de ChristenUnie-SGP op de kieslijst voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen, heeft een blog geschreven over het onderwerp duurzaamheid. Een onderwerp dat de ChristenUnie-SGP na aan het hart ligt.

Ongeveer een eeuw geleden ging de vlag uit in grote steden. De automobiel deed zijn intrede. Eindelijk verlost van de enorme vervuiling van paarden en paardevijgen, zo juichten ze. Een schone binnenstad! Geen ziekmakende rommel meer! Leve de vooruitgang! Moeilijk te geloven misschien, maar zo deed de 'automobiel' zijn intrede.

Een eeuw later: We zijn nu een paar dieseluitstoot-schandalen en ontelbare kilometers file verder. Ook in Zoetermeer is de luchtkwaliteit rond de hoofdwegen op momenten onder de maat en onze wijken kennen een chronisch tekort aan parkeerplaatsen. De auto heeft ons veel gebracht, maar brengt ook problemen met zich mee.

Nu de Zoetermeerse link na dit lesje geschiedenis.

We moeten uitkijken dat we, als het gaat om duurzaamheid, het ene probleem niet inruilen voor het andere. We hebben in ons verkiezingsprogramma Samen Waardevol voor Zoetermeer fors ingezet op duurzaamheid. Wij geloven dat we de aarde zorgvuldig moeten behandelen. Volgende generaties zullen er wonen. Hoe laten we het achter? Ambitie tonen en realistisch blijven is daarbij onze aanpak.

Windmolens?
Hetzelfde dreigt namelijk te gebeuren met windmolens in onze stad. Het aandeel duurzame energie in de stad moet drastisch omhoog. Niet voor niets hebben wij de wethouder gevraagd om Zoetermeer eerder CO2-neutraal te maken dan de doelstelling is. Maar binnen onze gemeentegrenzen kunnen windmolens alleen nog worden geplaatst met flinke overlast. Schaduwoverlast bijvoorbeeld. Maar denk ook aan schade, doordat een windmolen wordt geplaatst op vliegroutes van vogels. Dat dreigde te gebeuren bij de plaatsing van een windmolen in de Balij. Niet doen dus. Misschien win je een paar procent, maar de nadelen op andere vlakken zijn te groot. Om nog maar te zwijgen van de antireclame van een windmolen in het midden van een bos.

Nu handelen
Er zijn genoeg alternatieven, zo vindt de ChristenUnie-SGP. Zet in op zonne-energie, bijvoorbeeld. Of benut het grote potentieel van bodemenergie. Van het winnen van warmte uit het riool. Van warmtepompen thuis en van warmteterugwinning bij de ventilatie van nul-op-meter woningen. Welke techniek dan ook; het gaat ons niet om vage vergezichten in de toekomst. Het gaat om nú handelen en met kleine en realistische stappen meters maken met duurzaamheid. Niet voor niets hebben wij begin maart onze handtekening onder het Duurzaamheidspact gezet, samen met 6 andere politieke partijen.

De techniek is er. Nu is het tijd om door te pakken, zonder dat de leefbaarheid er op achteruit gaat. Het gezonde verstand gebruiken is ook hier onmisbaar voor een gezonde toekomst.

Lennert Hut
#4 ChristenUnie-SGP Zoetermeer
@lennerthut

P.S.: Bekijk ook de videobijdrage van Lennert Hut waarin hij vertelt waar hij zich de komende vier jaar voor in gaat zetten in Zoetermeer.

Archief > 2018 > maart