Bijdrage André Bos namens CU-SGP aan najaarsdebat 2017

André Bos (2)zaterdag 04 november 2017 21:24

Tijdens het najaarsdebat heeft fractievoorzitter André Bos op maandagavond 30 oktober jl. aandacht gevraagd voor Smart Zoetermeer, jeugdbeleid, de veiligheid in de Dorpsstraat, eenzaamheid onder ouderen, rommelplekken in de stad en de preventie van schuldhulpverlening.

Geachte collega’s en luisteraars hier en thuis. Het is vandaag 30 oktober.

Morgen, 31 oktober, herdenkt een groot deel van mijn achterban “De Hervormingsdag” uit 1517. Het is 500 jaar geleden dat Maarten Luther zijn 95 bezwaarpunten sloeg aan de deur van de slotkapel te Wittenburg. Luther was het, in zijn tijd, niet eens met de staat en de kerk, toen nog niet gescheiden! Ik moest er heel even aan denken bij de voorbereiding op dit debat. Wat heeft 500 jaar protestantisme ons eigenlijk gebracht? Luthers inzet was; meer vrijheid, meer gelijkheid en meer rechtvaardigheid. Ik denk dat onze samenleving gelukkig nog steeds gestoeld is op deze principes. Reden genoeg dus voor dit 500 jarige jubileum.

Maar goed, voorzitter... na dit terugblikken op een stukje kerkgeschiedenis, is het natuurlijk vooral zaak dat we vooruit kijken.

Ja ook dat doen ze bij de ChristenUnie-SGP.

Een actuele maar ook toekomstige ontwikkeling die ik wil benoemen is de zogenaamde 4de industriële revolutie. Misschien heeft u er ook over gelezen. Op dit moment is er een industriële revolutie aan de gang die ook Nederland raakt. Smart Industrie wordt deze ontwikkeling genoemd.

Deze industriële revolutie is een impuls van mogelijkheden van sensortechnologie, big data en connectiviteit die bestaande markten en consumentengedrag in een snel tempo doet veranderen. Dit zal leiden tot andere gedragingen van burgers. We zien dat terug in de vrijetijdsbesteding, we zien dat terug in hoe burgers zich verenigen, we zien het aan de hoeveelheid tijd die we besteden aan online activiteiten. Deze technische revolutie verandert onze samenleving.

En dat stelt ons voor de vraag, hoe gaan wij hier mee om. Hoe zetten wij slimme technologie in, in bijvoorbeeld het openbaar gebied, of op het gebied van veiligheid of zorg. Hoe kunnen we big data inzetten om gedragsveranderingen positief te stimuleren om maatschappelijke doelen te realiseren. Denk aan duurzaamheid.

Stel je voor dat in Zoetermeer;

De straatverlichting niet onnodig brandt, maar slim reageert op aankomend publiek, dat slimme data de verkeerssituatie in de binnenstad reguleert, of dat slimme data de beschikbaarheid van parkeerplekken aangeeft, of dat prullenbakken pas worden geleegd als deze pas echt vol zitten. Of dat slimme data alle camerabeelden verzamelt van een plaats delict, direct na melding. Of het verhogen van de luchtkwaliteit door uitstootmetingen in de binnenstad. Deze denkrichting, deze techniek is geen futuristisch verhaal. Het wordt al toegepast. Veel is nog in ontwikkeling, maar gaan we daar op zitten wachten? Wij zeggen nee, laten we zelf gaan nadenken over het thema Smart City. Laten we beginnen met het opstellen van een visie, een inventarisatie doen van succesverhalen en een pilot starten.  Zoetermeer behoort tot de top van ICT steden van Nederland. Laten we ons imago niet verliezen door achterop te lopen met de toepassingen van slimme data. Zoetermeer moet  “Smarter” worden. Als gemeente kunnen we trendvolger zijn of trendsetter zijn. Wij kiezen dat laatste en dienen daarom een motie in samen met Groenlinks, CDA, Zo!, PvdA en VVD.

In het voorjaarsdebat hebben we een aantal zaken benoemd waarmee het college aan de gang is gegaan. Zoals de inventarisatie van activiteiten om Kwadrant – gebied A te gaan ontwikkelen/transformeren naar woningbouw. We spraken ook over investeren in gezinnen. Eén motie werd daartoe aangenomen. We hebben daar helaas nog geen terugkoppeling op gehad.

Begroting
De begroting die voorligt ziet er financieel solide uit. Meerjarig komen we uit op een overschot. Met de kennis dat de gemeentelijke organisatie de financiële processen op orde heeft kunnen we daarom instemmen. Wel willen we een 7-tal moties indienen waarmee we een aantal accenten willen zetten op het voorgenomen beleid.

Moties voor jongeren.
Wij hebben 3 moties in het kader van het jeugdbeleid. In de eerste motie vragen wij om meer bekendheid te geven aan het tekort aan pleeggezinnen,waardoor jongeren buiten Zoetermeer terechtkomen. In het verlengde daarvan ook een tweede motie voor het instellen van voldoende time-out plekken binnen Zoetermeer. Het komt regelmatig voor dat jongeren uit huis moeten en wederom buiten de stad terechtkomen. Het plaatsen buiten hun sociale omgeving; sport, school, vrienden uit de wijk, leidt tot verwijdering. De derde motie vraagt om een inventarisatie van het verslavingspreventiebeleid en naar mogelijkheden om de verslavingszorg te intensivering voor jongeren onder de 18 jaar.

Motie Veiligheid Dorpsstraat
Bewoners, ondernemers en vastgoedeigenaren hebben het initiatief genomen om de veiligheid op en rond de Dorpsstraat te verbeteren met behulp van cameratoezicht. Het plan zit goed in elkaar, het is getoetst op regelgeving en afgestemd met de ambtelijke organisatie. De burgemeester was laaiend enthousiast. Wij steunen dit initiatief en dienen een motie in om het bedrag aan te vullen dat nodig is om de initiële investering mogelijk te maken.

Motie Eenzaamheid ouderen
Eenzaamheid is een steeds groter wordend probleem. Een fenomeen dat zich ook niet alleen toespitst op ouderen. In Zoetermeer is er een breed scala aan activiteiten en betrokken partijen. Maar successen in andere plaatsen bereiken ons ook. In Rotterdam is er een aanpak die geleid heeft tot een daling. We zien graag dat het college dit plan analyseert en de raad informeert wat we hiervan kunnen overnemen.

Rommelplekken
En dan die rommelplekken. Deze rubriek kan in ons betoog natuurlijk niet ontbreken. Zeker niet nadat de wethouder ook actie heeft ondernomen bij eerder genoemde plekken. De Delftse Wallen is een prachtig weg die naar de Dorpsstraat loopt. Als ik deze afga, zo het heuveltje op bij het Wilhelminapark, kom ik daar links het braakliggende gebied tegen waar de oude gasfabriek heeft gestaan en iets verderop waar een akelig leegstaand pand staat waar vroeger “Otterloo slapen” was gevestigd. Een aanfluiting naast zo’n mooie gerestaureerde kerk. Wethouder, wij vragen opnieuw uw inmenging om een ontwikkeling daar op te starten.

Motie preventie Schuldhulpverlening
De economische groei zet door, zo voorspelt het CBP. Mooie berichten, maar niet voor iedereen in deze stad. De cijfers over schulden in deze stad stijgen nog steeds. Verbazend genoeg vindt dit college dat het bijstellen van de kaders niet nodig is. De kaders uit 2012 voldoen nog steeds. We doen er veel aan, zo wordt er gezegd door de wethouder. Ja dat is zo. Maar het is niet genoeg, zo laten ons de cijfers opnieuw zien. Naar schatting hebben 18.000 gezinnen te maken met problematische schulden. Op dit punt is dit college niet geslaagd. Om in de preventieve sfeer nog slagvaardiger te kunnen zijn, dienen wij een motie in die het college vraagt om vroegsignalering te onderzoeken in samenwerking met Bureau Krediet Registratie in Tiel.

Jobhulpmaatjes
We zijn ook blij dat op het vlak van arbeidsmarktbemiddeling er initiatieven ontstaan vanuit de samenleving. Vrijwilligers die zich inzetten om minder kansrijke werklozen of niet uitkeringsgerechtigden te coachen en te begeleiden naar werk. Het initiatief Jobhulpmaatjes vraagt van de wethouder en de ambtenaren nog wat support. Wij gaan ervan uit dat de wethouder dit initiatief een kans geeft en dit ondersteunt daar waar mogelijk.

Afsluiting
Voorzitter, ik ga afsluiten. Ik begon mijn betoog over 500 jaar protestantisme. De belangrijkste ontdekking van Luther was Gods onvoorwaardelijke liefde. Daarin schuilt gelijkheid, vrijheid en geliefd zijn, ongeacht wie je bent of wat je afkomst is. Laten we daarvoor gaan in deze mooie stad. Luther was een van de grootste hervormers van zijn tijd. U college heeft nog 5 maanden voor de boeg. Blijft u deze maanden vooral doorgaan met het hervormen van deze stad, zodat er kansen zijn voor iedereen.

Ik dank u voor uw aandacht.

Archief > 2017 > november