Fractie krijgt antwoorden op vragen over begeleiding jonggehandicapten naar werk

Gehandicapte mandonderdag 31 maart 2016 22:54

Het gemeentebestuur heeft antwoord gegeven op de schriftelijke vragen die de ChristenUnie-SGP fractie eerder heeft gesteld over de begeleiding van jonggehandicapten naar werk. De fractie had deze vragen gesteld omdat uit onderzoek naar voren was gekomen dat gemeenten grote steken laten vallen in deze begeleiding.

Het gemeentebestuur geeft in de beantwoording van de schriftelijke vragen aan dat de ondersteuning van jonggehandicapten als gevolg van de Participatiewet in Zoetermeer met grote zorgvuldigheid is voorbereid. Zo heeft de gemeente geïnvesteerd in het vakmanschap van medewerkers en de samenstelling van een team met de juiste expertise. Deze voorbereiding was mogelijk dankzij de financiële middelen die de gemeenteraad beschikbaar heeft gesteld voor de implementatie van de Participatiewet.

De aanpak in Zoetermeer bestaat eruit dat jongeren vroegtijdig, als ze nog op school zitten, samen met school in beeld worden gebracht en er een passende route naar vervolgonderwijs of werk wordt bepaald. Hierbij wordt voor elke jongere het best passende traject bepaald. De gemeente Zoetermeer heeft met het Praktijkonderwijs en Voortgezet Speciaal Onderwijs in Zoetermeer en omgeving specifieke afspraken gemaakt voor de begeleiding van jonggehandicapten naar werk. Het gaat hierbij onder andere om de Zoetermeerse scholen Het Atrium, de Keerkring, het Pleysier College en Kentalis.

In Zoetermeer zijn momenteel 71 werkloze jonggehandicapten geregistreerd. Het gaat hierbij om jongeren met een arbeidsbeperking die kunnen werken, maar geen werk hebben en geen recht hebben op Wajong. In totaal zijn er 85 jongeren die ondersteuning krijgen of in 2015 hebben ontvangen. Hiervan worden er 32 begeleid naar werk, hebben er op dit moment 14 van hen een arbeidscontract, zitten er 17 nog op school en worden er 22 benaderd voor ondersteuning.

Landelijk hebben sociale partners afgesproken om 125.000 extra banen te realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. In de arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal gaat het om circa 1.600 extra banen in 2024, te beginnen met 265 banen eind 2016. Eind 2014 waren hiervan 78 extra banen gerealiseerd in deze regio. Meer recente cijfers zijn nog niet beschikbaar.

De gemeente Zoetermeer heeft in 2016 €144.000 gereserveerd voor de begeleidingskosten van mensen met een arbeidsbeperking die aan het werk zijn (jobcoaching, aanpassing werkplek, etc.) en €152.000 voor de re-integratiekosten van mensen die (nog) niet aan het werk zijn (training, etc.).

De volledige antwoorden op de schriftelijke vragen van de ChristenUnie-SGP fractie zijn terug te vinden op de website van de gemeente Zoetermeer (pagina 3 t/m 6 van het document).

Archief > 2016 > maart