CU-SGP en CDA stellen vragen over onveilig delen gegevens kinderen in jeugdzorg

Informatiebeveiligingzaterdag 28 november 2015 18:48

Recent kwam in het nieuws dat privacygevoelige gegevens over kwetsbare kinderen vaak onveilig worden verstuurd door gemeenten. Voor de fracties van ChristenUnie-SGP en CDA aanleiding om hier schriftelijke vragen over te stellen aan het College van B&W van de gemeente Zoetermeer.

Sinds 1 januari 2015 voeren gemeenten de jeugdzorg uit. Alle 393 gemeenten wisselen daarvoor gegevens uit over kwetsbare kinderen, bijvoorbeeld over maatregelen of verzoeken tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming. Voor die enorme berichtenstroom heeft het Rijk een systeem bedacht: de Collectieve Opdrachten Routeer Voorziening (CORV). Dat wordt gebruikt door gemeenten, Veilig Thuis-organisaties, politie, het Justitieel Incasso Bureau en de Raad voor de Kinderbescherming.

Vanaf 1 januari 2015 zijn alle gemeenten verplicht de CORV te gebruiken. Recent kwam in het nieuws dat privacygevoelige gegevens over kwetsbare kinderen vaak onveilig worden verstuurd. Gemeenten, politie en Veilig Thuis-organisaties blijken deze informatie vaak onbeveiligd uit te wisselen via e-mail of per post. Ze maken geen gebruik van een beveiligd CORV systeem dat daarvoor is gebouwd. En als ze het wel via dat systeem versturen komen meldingen soms niet aan doordat het systeem hapert.

De ChristenUnie-SGP en CDA fracties willen graag van het gemeentebestuur weten of de gemeente Zoetermeer gebruik maakt van de CORV om privacy gevoelige informatie van kinderen in de jeugdzorg uit te wisselen. De fracties willen weten of dit ook geldt voor informatie uitwisseling over volwassenen. Als de gemeente Zoetermeer onverhoopt geen gebruik blijkt te maken van het CORV systeem, dan willen de ChristenUnie-SGP en CDA graag weten wat hier de redenen voor zijn. Ook willen de fracties in dat geval graag horen wanneer de gemeente Zoetermeer alsnog via de CORV gaat werken. Als de gemeente al gebruik blijkt te maken van het CORV systeem, dan willen de fracties graag weten of dit in alle gevallen van communicatie met bovenvermelde instanties wordt gebruikt.

Het is niet voor het eerst dat de ChristenUnie-SGP vragen stelt over het beleid voor digitale veiligheid van de gemeente Zoetermeer. Zo heeft de fractie twee jaar geleden schriftelijke vragen gesteld over het informatiebeveiligingsbeleid van de gemeente Zoetermeer en de handhaving daarop.

Archief > 2015 > november