CU-SGP: Help jonge ouders in Zoetermeer om relatieproblemen te voorkomen

Problemen relaties jonge ouderswoensdag 28 oktober 2015 19:40

De ChristenUnie-SGP fractie in Zoetermeer maakt zich zorgen om het grote aantal jonge ouders dat relatieproblemen ondervindt na de geboorte van hun eerste kind. Dit naar aanleiding van een verschenen brandbrief over deze problematiek.

Zo'n 70.000 kinderen per jaar maken een relatiebreuk van hun ouders mee. De ChristenUnie-SGP fractie is geschrokken van deze cijfers. Het aantal eenoudergezinnen neemt toe. Gebroken relaties hebben veel impact op de ouders, de kinderen en hun omgeving. Ook kosten echtscheidingen de maatschappij veel geld. Er is berekend dat alle echtscheidingen in Nederland circa 3 miljard euro aan extra kosten met zich meebrengt. Nu zijn in dit verhaal voor ons de kosten niet het zwaarst wegende belang maar de juist de gezinnen die het betreft.

Daarom wil de fractie dat de gemeente Zoetermeer meer investeert in gezinnen. De nieuwe Jeugdwet schrijft namelijk voor dat de gemeente expliciet een taak heeft om preventief beleid te ontwikkelen ter voorkoming van opvoedingsproblemen, het versterken van het opvoedkundig klimaat in gezinnen en het bevorderen van de veiligheid van de jongere in de opvoedsituatie. Tijdens het aankomende najaarsdebat zal de fractie een verzoek aan het College van B&W doen om hier een visie en een aanpak voor te definiëren. Het is volgens fractievoorzitter André Bos belangrijk dat de gemeente met deskundigen om tafel gaat zitten om een goed beeld te krijgen van de situatie in Zoetermeer.

De ChristenUnie-SGP fractie hecht grote waarde aan het gezin. Het is van groot belang dat de gemeente Zoetermeer investeert in gezinnen door middel van goede voorlichting, en passende hulp, niet alleen voor de geboorte maar ook voor de tijd daarna. Dit kan voorkomen dat gezinnen in de problemen komen. Het Centrum voor Jeugd en Gezin kan daarin een belangrijke bijdrage leveren.

Archief > 2015 > oktober