Goede resultaten CU-SGP Zoetermeer tijdens Voorjaarsdebat 2015

Raadzaal Zoetermeerwoensdag 22 juli 2015 18:33

Op 22 en 29 juni 2015 werd in de raad in twee termijnen de voorjaarsnota besproken. Tijdens dit voorjaarsdebat zijn twee moties van de CU-SGP aangenomen. Daarnaast heeft de fractie enkele belangrijke toezeggingen gekregen. De fractie is blij met het behaalde resultaat.

De voorjaarsnota wordt ook wel de perspectiefnota genoemd. Het omvat de uitgangspunten voor de begroting 2016-2020. De negen raadsfracties deden tijdens het voorjaarsdebat voorstellen die het college bij het opstellen van de begroting zal betrekken. Veel van die voorstellen heeft de gemeenteraad overgenomen. Een belangrijk aandachtspunt voor de raad was de financiële koers van de gemeente voor de komende jaren. Zo is er na jaren van crisis en bezuinigingen 30 miljoen euro beschikbaar om flink te investeren in Zoetermeer.

De ChristenUnie-SGP fractie heeft tijdens het voorjaarsdebat ingezet op vier voorstellen in de vorm van een motie. Twee moties zijn aangenomen. Twee andere moties heeft de fractie ingetrokken nadat de betreffende wethouder de gewenste toezeggingen deed.  Het ging hierbij om de volgende onderwerpen, die hieronder verder worden toegelicht:

Aangenomen moties ChristenUnie-SGP:
-  Ambities van digitalisering
-  Impuls bijstandsgerechtigden helpen aan een baan

Ingetrokken moties na gewenste toezegging wethouder:
-  Verbetering begeleiding huisvesting vluchtelingen in Zoetermeer
-  Ambities regelluw maken van Zoetermeer

Motie Ambities van digitalisering
Zoetermeer is ICT stad en wil zich daar ook de komende jaren mee blijven profileren. Echter zijn in het jaarverslag over 2014 geen resultaten verantwoord op het gebied van digitalisering. Ook zijn in de begroting op dit gebied geen duidelijke ambities gedefinieerd. Daarnaast is digitalisering als zodanig nog nooit in de raad besproken. Daarom heeft de CU-SGP fractie het College van Burgemeester en Wethouders (B&W) voorgesteld om voor het eind van 2015 haar inzet en ambities ten aanzien van de digitalisering voor de begrotingsperiode 2016-2020 in de gemeenteraad te bespreken. Deze CU-SGP motie is mede ingediend door ZóZoetermeer! en aangenomen door de gemeenteraad. Het College van B&W zal haar inzet en ambitie op het gebied van digitalisering voor de komende jaren voor het eind van 2015 met de gemeenteraad bespreken.

Motie Impuls bijstandsgerechtigden helpen aan een baan
In Zoetermeer is de werkloosheid in 2014 gestegen. Het werkloosheidspercentage van Zoetermeer komt met 10% al twee jaar boven het landelijk gemiddelde uit. Bijstandsgerechtigden worden in verschillende categorieën ingedeeld op de participatieladder. Tot op heden is een knap resultaat bereikt met betrekking tot de doorstroom en uitstroom van kansrijke bijstandsgerechtigden (categorie 4 en 5). Tot op heden is echter een mager resultaat bereikt met betrekking tot de doorstroom en uitstroom van minder kansrijke bijstandsgerechtigden (categorie 1, 2 en 3). Hierbij wordt ook nog eens slechts een klein percentage van het te besteden participatie budget van 8,6 miljoen euro besteed aan de categorieën 1 en 2. Dit budget wordt vooral aan de categorieën 4 en 5 besteed. Daarom heeft de CU-SGP fractie gevraagd om meer te doen voor de bijstandsgerechtigden uit de categorieën 1 en 2. Deze CU_SGP motie werd mede ingediend door de PvdA en aangenomen door de gemeenteraad. Het College van B&W gaat nu een extra inspanning leveren om meer bijstandsgerechtigden in de categorieën 1 en 2 te begeleiden naar werk en/of zinvolle dagbesteding / vrijwilligerswerk. De gemeenteraad wordt nu voor 1 december 2015 geïnformeerd over de invulling van deze extra inspanning en welk budget hiervoor nodig is.

Ingetrokken moties na gewenste toezegging wethouder:

Motie Verbetering begeleiding huisvesting vluchtelingen in Zoetermeer
Europa wordt in sterk toenemende mate geconfronteerd met vluchtelingen uit Afrika en het Midden-Oosten (Syrië). Het aantal asielaanvragen in Nederland neemt ook toe. Vluchtelingen die een verblijfstatus ontvangen, moeten door gemeenten worden gehuisvest. Zoetermeer heeft voor de komende jaren een substantieel grotere taakstelling gekregen voor deze huisvesting. Dit leidt er toe dat ook de begeleiding en integratie van deze vluchtelingen zal toenemen. Momenteel is deze begeleiding in de gemeente Zoetermeer gemaximeerd op één jaar. De CU-SGP fractie wilde via een motie het College van B&W oproepen om de maximale begeleidingstijd te verlengen naar maximaal twee jaar. De fractie heeft deze motie echter niet ingediend en ingetrokken na de gewenste toezegging van de wethouder. De wethouder heeft namelijk toegezegd dat het voorstel in de motie nieuw beleid gaat worden van de gemeente Zoetermeer. Daardoor was een stemming in de gemeenteraad over de motie niet meer nodig. Het voorstel in de CU-SGP motie heeft uiteindelijk mede de richting bepaald van het nieuwe gemeentelijke beleid.

Motie Ambities regelluw maken van Zoetermeer
Het vorige en huidige College van B&W participeert bij elkaar heel wat jaren in werkverbanden, commissies en taskforces die als doel hebben om de regeldruk te verminderen. In het jaarverslag van 2014 zijn geen resultaten verantwoord op het gebied van vermindering van de regeldruk. In de begroting is op dit punt geen duidelijke ambitie geformuleerd. Regeldruk oftewel ontbureaucratisering is als zodanig nog nooit in de gemeenteraad besproken.  Daarom wilde de CU-SGP fractie het College van B&W voorstellen om voor het eind van 2015 haar inzet en ambities ten aanzien van het verminderen van de regeldruk voor de begrotingsperiode 2016-2020 in de gemeenteraad te bespreken. De fractie heeft deze motie echter niet ingediend en ingetrokken na de gewenste toezegging van de wethouder. Wethouder Rosier heeft namelijk toegezegd om de gemeenteraad te informeren over wat reeds is bereikt. Inclusief de onderwerpen waar hij nu over spreekt in zijn nevenfuncties en wat er aan plannen ligt. Met deze toezegging heeft de fractie haar doel bereikt en was een stemming in de gemeenteraad over de motie niet meer nodig. De fractie is blij dat de ambities om Zoetermeer regelluw te maken eindelijk concreet gaan worden.

Daarnaast heeft de fractie van het College de toezeggingen gekregen dat zij met de rechtbank gaat praten over het verkorten van de doorlooptijd van bewindvoerders. En wethouder Kuiper gaat met de Stichting Urgente Noden Zoetermeer (SunZ) praten over het hanteren van soepele toelating van schuldhulpvragen van ketenpartners.

Verder moet opgemerkt worden dat de CU-SGP fractie de volgende aangenomen moties mede heeft ingediend:
-  Impuls passend onderwijs en aansluiting onderwijs / arbeidsmarkt
-  Kinderburgemeester
-  Regelvrije zone webwinkels
-  Bruisend en bereikbaar Dutch Innovation Factory (DIF)
-  Doorlopende leerlijn – optimaliseer mbo-aanbod

De fractie is zeer tevreden over de behaalde resultaten tijdens het voorjaarsdebat 2015. Naast enkele aangenomen moties heeft de fractie ook enkele waardevolle toezeggingen van het College van B&W gekregen. Met dankbaarheid kan worden teruggekeken op het voorjaarsdebat 2015.

Archief > 2015 > juli