Fractie CU-SGP in gesprek met VluchtelingenWerk tijdens fractievergadering

Ruud Montagne VluchtelingenWerkwoensdag 20 mei 2015 20:31

Tijdens onze fractievergadering van 13 mei jl. kregen we bezoek van de heer Montagne, die ons informeerde over het vele werk dat Vluchtelingenwerk in Zoetermeer doet.

Men werkt voor een groot deel met vrijwilligers en zo’n 30 betaalde krachten, voornamelijk maatschappelijk begeleiders en juristen. Zoetermeer is verplicht in 2015 zo’n 200 statushouders op te nemen. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2014. Met name vluchtelingen uit Syrië, Eritrea en Somalië krijgen versneld een status. Doordat men maar kort in een AZC heeft gezeten, moeten er allerlei zaken nog ‘aangeleerd’ worden, dat maakt de begeleiding zwaarder.

In Zoetermeer krijgt Vluchtelingenwerk subsidie voor 1 jaar coaching, dan moeten de mensen alles zelf zien te regelen. Dat blijkt veel te kort zijn. Vluchtelingenwerk wil er graag 1 jaar bij. Veel andere gemeenten begeleiden 2 jaar. Na 1 jaar blijken veel mensen in een gat te vallen en al gauw in de schuldhulpverlening terecht te komen. In het kader van de gezinshereniging komen er komend jaar ook nog veel vrouwen en kinderen, zo’n 30-35. Kinderen die de Nederlandse taal nog volledig moeten leren. Dit wordt ook voor de scholen een extra belasting.

Archief > 2015 > mei