Op initiatief van CU-SGP en VVD verbetert gemeentebestuur entree van Zoetermeer

Nelson Mandelabrugdonderdag 07 mei 2015 18:35

Op initiatief van de fracties van ChristenUnie-SGP en VVD gaat de gemeente Zoetermeer het A12-gebied vernieuwen. De gemeente gaat dit jaar met inwoners, ondernemers, gebruikers en investeerders bekijken hoe dit gebied zichtbaar vernieuwd kan worden. Doel is om het gebied aantrekkelijker en toegankelijker te maken.

In november 2014 heeft de CU-SGP fractie samen met de fracties van VVD, LHN, Zo! Zoetermeer en PvdA hierover een motie ingediend, genaamd Warmer welkom. Want in 2012 werd het stationsgebied rondom de Nelson Mandelabrug door het tv-programma ‘De slag om Nederland’ nog uitgeroepen tot één van de lelijkste plekken van Nederland. “Aan welke kant men het station ook verlaat, een woeste betonnen vlakte zal eerst overgestoken moeten worden”, aldus de programmamakers. De gemeenteraad heeft de motie tijdens het najaarsdebat van 2014 aangenomen. In de motie is het gemeentebestuur gevraagd om voorstellen te doen om de uitstraling van de entree van Zoetermeer te verbeteren. Zowel voor de auto-, fiets- als treingebruiker. Want over de A12 rijden dagelijks ongeveer 97.000 motorvoertuigen per richting. Treinstation Zoetermeer kent ongeveer 6.000 in- en uitstappers per dag en station Zoetermeer-Oost ongeveer 3.200.

Nog voor de zomervakantie organiseert het gemeentebestuur een eerste bijeenkomst waarin inwoners en ondernemers samen met de gemeente mogelijke verbeteringen onderzoeken. In december 2015 komt het College van B&W vervolgens met een Gebiedsvisie Entreegebied Zoetermeer. De gemeenteraad heeft het College van B&W opdracht gegeven de actieplannen uit te werken en voor het voorjaarsdebat in juni 2015 naar de raad te sturen.

De fractie is erg blij dat het gemeentebestuur op deze manier aan de slag gaat met het verbeteren van de entree van Zoetermeer en is erg benieuwd naar de actieplannen van het College van B&W.

Archief > 2015 > mei