Commissielid Liesbeth Bron loopt dag mee met griffie gemeente Zoetermeer

Liesbeth Bron griffiewoensdag 08 april 2015 18:55

Op een dinsdag na een commissievergadering heeft ons commissielid Liesbeth Bron een dag meegelopen met de griffie van de gemeente Zoetermeer. Fractievoorzitter André Bos is betrokken bij de griffie vanuit de werkgeverscommissie. Door - op verzoek - een dagje mee te lopen tonen wij onze betrokkenheid en belangstelling.

Het was een zinvolle en leerzame dag. Mooi om te zien hoe het team van acht personen van de griffie werkt onder leiding van raadsgriffier Katja Bolt. Deze laagdrempelige afdeling verricht veel werk waarbij accuraat en volledig zijn van groot belang is. In dit verband is dan ook wellicht aardig om te weten wat zij zoal doen.

De griffier is er voor de raad. Bij de gemeenteraad van Zoetermeer adviseert, ondersteunt en faciliteert griffier Katja Bolt de gemeenteraad en de individuele raads- en commissieleden. De griffier plant vergaderingen, zorgt voor volledige en juiste vergaderstukken en adviseert over voorstellen, werkwijze en/of aanpak. De griffier is onafhankelijk en neutraal. Vanuit deze positie kan een griffier een raadslid professioneel bijstaan en adviseren. De griffiemedewerkers stellen, in overleg met de commissievoorzitters, de agenda's voor de vergadering op. Ze zijn bij alle vergaderingen aanwezig en maken tijdens de vergaderingen zogenoemde standpuntenlijsten en besluitenlijsten.

Ook ondersteunt de griffie de gemeenteraad als het gaat om het betrekken van inwoners van Zoetermeer bij de lokale politiek. Zo staat de griffie klaar voor inwoners en instanties uit Zoetermeer die contact zoeken met de gemeenteraad, fracties en/of raadsleden of gebruik willen maken van het spreekrecht of een burgerinitiatief in willen dienen.

Archief > 2015 > april