CU-SGP fractie laat zich informeren over werk SchuldHulpMaatje in Zoetermeer

SchuldHulpMaatjemaandag 30 maart 2015 22:50

Coördinator Jan de Vries van SchuldHulpMaatje Zoetermeer heeft op uitnodiging van de fractie meer verteld over het werk van SchuldHulpMaatje in Zoetermeer. Afgelopen donderdag was hij op bezoek bij de fractie.

Het project SchuldHulpMaatje is in november 2013 van start gegaan in Zoetermeer als 60ste locatie in Nederland met 14 opgeleide maatjes. Het is een samenwerkingsverband met de Protestantse Gemeente Zoetermeer, Pinkstergemeente De Morgenstond en het Diaconaal Overleg Zoetermeerse Kerken (DOZK). SchuldHulpMaatje heeft tot doel om financiële schuldenproblematiek van particulieren te (doen) voorkomen en oplossen, geïnspireerd door Bijbelse motivatie. De focus van de SchuldHulpMaatje aanpak ligt zo veel als mogelijk op preventie.

45 opgeleide maatjes
Vorige week vrijdag ontvingen 14 nieuw opgeleide vrijwillige SchuldHulpMaatjes hun certificaat in het gebouw van Pinkstergemeente Morgenstond. Inmiddels zijn er 45 opgeleide vrijwillige maatjes actief in Zoetermeer. Zij geven preventieve hulp aan mensen die moeite hebben met hun administratie en schuldenproblematiek. Het aantal hulpvragers in Zoetermeer blijft toenemen. Daarom start SchuldHulpMaatje Zoetermeer begin april 2015 de werving van een nieuwe groep vrijwilligers.

Hoge huren
Dhr. Jan de Vries heeft vanuit de praktijk in Zoetermeer een aantal van zijn bevindingen toegelicht. Zo krijgen mensen met een bijstandsuitkering volgens hem steeds meer te maken met (te) hoge huur ten opzichte van de uitkering. Hierdoor krijgt men onder andere weinig of geen huursubsidie, wat gevolgen heeft voor het besteedbaar inkomen. Volgens cijfers van het CBS ontvangen in Zoetermeer 3.300 mensen een bijstandsuitkering.

ZZP-ers
Als ZZP-ers (Zelfstandigen Zonder Personeel) met financiële problemen zich melden dan krijgen zij volgens Jan de Vries doorgaans het advies om te stoppen als ZZP-er, zich uit te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK) en vervolgens een uitkering aan te vragen. Want pas als individu (na uitschrijving bij KvK) heeft iemand recht op een uitkering. Gevolg is dat deze persoon als ZZP-er geen nieuw werk meer aan kan nemen om inkomsten te genereren.

Sancties bij fraude
Het gevolg van het toepassen van sancties in het geval van fraude is volgens Jan de Vries dat de ontvanger van de bijstandsuitkering helemaal geen inkomen meer heeft. Hierdoor kunnen vaste lasten niet meer worden betaald. De Nationale Ombudsman heeft gesignaleerd dat 75 procent van de fraude geen gevolgen zou moeten hebben voor de uitkering.

Bewindvoering
De aanvraag voor bewindvoering heeft volgens Jan de Vries momenteel een zeer lange doorlooptijd. Dit kan wel 5-6 maanden in beslag nemen. Vraag is hoe in die periode te handelen en de hulpvrager te begeleiden?

De fractie heeft via dit gesprek een beter beeld gekregen van de schuldenproblematiek in Zoetermeer en uitdagingen waar SchuldHulpMaatje in de praktijk tegenaan loopt. Meer informatie over SchuldHulpMaatje in Zoetermeer is te vinden via http://www.shmzoetermeer.nl/. Het jaarverslag over 2014 is hier in te zien.

Archief > 2015 > maart