CU-SGP realiseert verbeteringen in fietsopslag in Zoetermeer

Fietsopslagmaandag 16 maart 2015 21:36

Recent is het raadsvoorstel over verwijderde fietsen in Zoetermeer besproken. Tijdens de bespreking in de raadscommissie op 19 januari 2015 heeft commissielid Liesbeth Bron enkele punten aangebracht ter verbetering van het voorstel. Inmiddels is duidelijk geworden dat deze verbeterpunten door het gemeentebestuur worden gerealiseerd.

Liesbeth Bron had gevraagd of er nagegaan kon worden of er behoefte is aan bovengrondse fietsparkeergelegenheid bij de Primark in het Stadshart. Daarnaast had zij verzocht of gekeken kon worden of de waarschuwingsborden bij de Mandelabrug goed zichtbaar zijn. En of de kwaliteit en bruikbaarheid van de stalling bij de Mandelabrug beoordeeld kon worden.

Inmiddels hebben burgemeester Aptroot en wethouder Rosier toegezegd dat bij de upgrade van het Stadshart een onderzoek naar de behoefte aan een bovengrondse fietsenstalling wordt meegenomen. Dit vanuit het beleidsuitgangspunt van de gemeente dat fietsen binnen Zoetermeer moet worden gepromoot.

Ook wordt op zeer korte termijn de bebording rondom de Mandelabrug aangepast. Het aanbrengen van deze nieuwe aangepaste bebording is onderdeel van een pilot van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De nieuwe bebording wijst fietsers op de mogelijkheden waar fietsen bewaakt en onbewaakt kunnen worden gestald in plaats van alleen maar verbodsborden.

Net als door Liesbeth Bron onder de aandacht is gebracht heeft ook het gemeentebestuur geconstateerd dat de fietsenstallingen bij de Mandelabrug behoorlijk vol staan met fietsen die daar zijn achtergelaten en niet meer worden opgehaald (zogenaamde weesfietsen). Daarom wordt bij de volgende wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (naar verwachting eerste helft 2015) een nieuw artikel toegevoegd op grond waarvan het handhaven op weesfietsen mogelijk wordt.

De fractie is blij dat het gemeentebestuur deze verbeteringen doorvoert. Want op deze manier wordt de kwaliteit, duidelijkheid en klantvriendelijkheid van fietsenstallingen in Zoetermeer verder verbeterd.

Archief > 2015 > maart