CU-SGP tevreden over nieuw beleid tegenprestatie en vrijwilligerswerk

Bijstand tegenprestatiedonderdag 05 februari 2015 19:32

Het College van B&W heeft actie ondernomen om een aantal moties van de ChristenUnie-SGP uit te voeren. Hierdoor wordt vanaf heden aan bijstandsgerechtigden gevraagd om een tegenprestatie te leveren en wordt iedereen in de bijstand gestimuleerd om vrijwilligerswerk te doen.

Tijdens het voorjaarsdebat in juni 2014 zijn twee moties hierover van de ChristenUnie-SGP aangenomen door de gemeenteraad, zie hier is te lezen. Als gevolg hiervan is het College van B&W aan de slag gegaan om deze voorstellen concreet uit te werken. Met de vaststelling van het beleidsplan Participatiewet, de maatregelen “Ruim baan op de rotonde” en de bijbehorende verordening heeft de gemeenteraad al op 1 december 2014 de kaders voor de tegenprestatie en het vrijwilligerswerk vastgesteld.

Tegenprestatie bijstandsgerechtigden
De nieuwe Participatiewet maakt het vanaf 1 januari 2015 mogelijk bijstandsgerechtigden te vragen om een tegenprestatie. Omdat de ChristenUnie-SGP van mening is dat een tegenprestatie uitzicht biedt op arbeidsparticipatie en vrijwilligerswerk een positieve invloed heeft op het opdoen van arbeidsritme, is hier een motie voor ingediend. Met de vaststelling van het beleidsplan Participatiewet heeft de gemeenteraad al gekozen voor een toepassing tegenprestatie voor inwoners die (nog) niet kunnen werken of re-integreren. Deze mensen vraagt de gemeente Zoetermeer nu een voorstel te doen voor een tegenprestatie. Iedereen in de bijstand wordt gestimuleerd om vrijwilligerswerk te doen, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen  mensen zonder en met arbeidsverplichting.
-  Bijstandsgerechtigden zonder arbeidsverplichting worden nadrukkelijk aangemoedigd vrijwilligerswerk te doen. Het blijft echter vrijwillig. Mensen die geen vrijwilligerswerk doen en niet op een andere manier bezig zijn met re-integratie wordt gevraagd een tegenprestatie te leveren.
-  Mensen die kunnen werken en een arbeidsverplichting hebben mogen onder voorwaarden vrijwilligerswerk doen. Het vrijwilligerswerk mag re-integratie en uitstroom niet in de weg staan. Re-integratie en werk gaan voor vrijwilligerswerk.

Matching vrijwilligersvacatures en werkzoekende
De ChristenUnie-SGP was in juni 2014 van mening dat het op dat moment geldende re-integratiebeleid van de gemeente Zoetermeer er onvoldoende op gericht was om werkzoekenden te enthousiasmeren voor vrijwilligerswerk. Het College heeft naar aanleiding van de motie van ChristenUnie-SGP besloten om vrijwilligerswerk meer onder de aandacht te brengen van werkzoekenden. Dit houdt in dat de gemeente dit op gaat nemen in het intakeproces, het informatieboekje ‘De werkwijzer’ gaat aanpassen, het bespreekbaar gaat maken tijdens voortgangsgesprekken en ambtenaren explicieter zullen worden voorgelicht. Het Vrijwilliger Informatiepunt (VIP), dat een subsidie van de gemeente Zoetermeer ontvangt, zal het proces van matching voor mensen met een zekere afstand tot de arbeidsmarkt gaan optimaliseren. De accountmanager van de gemeente Zoetermeer zal hierop toezien.

De ChristenUnie-SGP is blij met dit nieuwe beleid. De fractie verwacht dat met deze acties in Zoetermeer een betere matching gerealiseerd kan worden tussen vrijwilligers en vacatures.

Archief > 2015 > februari