ChristenUnie-SGP en CDA uiten zorgen over vrijwillige brandweer

Brandweer Zoetermeermaandag 12 januari 2015 21:25

Het CDA en de ChristenUnie-SGP hebben vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de situatie van brandweervrijwilligers in de stad. De partijen delen hun zorgen met de brandweerlieden over de steeds hogere werkdruk en de leegloop bij de vrijwillige brandweer in Zoetermeer.

Op 8 december vergaderde de commissie Samenleving met portefeuillehouder burgemeester Aptroot over de positie van brandweervrijwilligers. In die vergadering zei burgemeester Aptroot dat hij ‘de indruk heeft dat het goed gaat in Zoetermeer’.

Vanuit de samenleving horen de partijen echter andere geluiden. Zo uiten de vrijwilligers hun zorgen over toegenomen werkdruk door 24-uursdiensten (voorheen 12-uursdiensten), de drastische afname van het aantal vrijwilligers en de inzet buiten de gemeentegrenzen.

De fracties benadrukken het belang van gemotiveerde en gezonde brandweervrijwilligers in de stad, als onmisbare aanvulling naast de beroepsbrandweer. ChristenUnie-SGP en CDA vragen aan de burgemeester en wethouders daarom een overzicht van het verloop van het aantal vrijwilligers, de reden van vertrek en een oordeel over de geuite zorgen van de brandweervrijwilligers.

Kazerne Oosterheem
Onduidelijkheid is er verder over een tankautospuit van kazerne Oosterheem. Dit voertuig zou regelmatig uit het rooster worden gehaald, waarmee de aanrijtijden voor met name Oosterheem en Rokkeveen kunnen oplopen. De partijen willen een volledig overzicht van de aanrijtijden van de afgelopen drie jaren, uitgesplitst in wijk.

Het document met alle vragen en de onderbouwing daarvoor is te lezen in de Schriftelijke vragen over de Zoetermeerse brandweervrijwilligers.

Archief > 2015 > januari