CU-SGP tevreden over akkoord voor vergunningsvrij bouwen mantelzorgwoningen

Mantelzorgwoningzaterdag 29 november 2014 22:01

De gemeente Zoetermeer staat het inmiddels onder voorwaarden toe om zonder vergunning een mantelzorgwoning te bouwen. De CU-SGP fractie heeft hier dit voorjaar al aandacht voor gevraagd en is tevreden over de gewijzigde regelgeving die dit nu mogelijk maakt.

Al in april 2014 heeft de ChristenUnie-SGP fractie schriftelijke vragen gesteld aan het college over de medewerking van de gemeente Zoetermeer aan mantelzorg ten behoeve van thuiswonende ouderen. Dit naar aanleiding van een landelijke enquête waaruit bleek dat gemeenten niet inspeelden op de tendens dat steeds meer ouderen bij hun kinderen inwonen.

Dit heeft tijdens het voorjaarsdebat in juni 2014 geleid tot een aangenomen motie met het verzoek van de raad aan het college om samen met de welstandscommissie te onderzoeken of het mogelijk is dat in Zoetermeer zo’n kleine woning in de achtertuin of in de omgeving van de woning zonder vergunning door een mantelzorger kan worden gebouwd.

Sinds 1 november 2014 is de ruimtelijke regelgeving landelijke gewijzigd. Eén van de nieuwe ontwikkelingen is dat mantelzorgwoningen onder bepaalde voorwaarden vergunningsvrij kunnen worden gebouwd. Ook is het mogelijk geworden om een bestaand bouwwerk onder voorwaarden te gebruiken als mantelzorgwoning.

Mantelzorgwoningen kunnen nu onder de volgende voorwaarden vergunningsvrij worden gebouwd:
-  Als met een verklaring van een huisarts, wijkverpleegkundige of andere door de gemeente aangewezen sociaal-medisch adviseur de behoefte voor mantelzorg kan worden onderbouwd;
-  Als er sprake is van één huishouden van maximaal twee personen. Van deze twee personen is in ieder geval één persoon de zorgverlener of de zorgontvanger;
-  Als het bouwvolume past binnen de regels voor het vergunningsvrij bouwen, zoals die ook gelden voor aan- of uitbouwen of bijgebouwen;
-  Als de nieuwe woning niet (meer) wordt gebruikt als woning, nadat de mantelzorg situatie is geëindigd. Aangebouwde woning kan dan wel gebruikt worden als garage, berging of hobbyruimte.

De ChristenUnie-SGP fractie is blij met deze gewijzigde regelgeving. Door deze gewijzigde regelgeving is het plaatsen van een mantelzorgwoning of het gebruik van bestaande bouwwerken voor huisvestiging in verband met mantelzorg in de meeste gevallen vergunningsvrij. Er hoeft in deze gevallen geen toestemming meer gevraagd te worden aan de gemeente Zoetermeer.

Archief > 2014 > november