CU-SGP blij met evaluatie effectiviteit gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid

Inkoop en aanbestedingzaterdag 15 november 2014 11:05

Op verzoek van de ChristenUnie-SGP komt er een evaluatie van het huidige inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Zoetermeer. Want de fractie heeft signalen vanuit het lokale bedrijfsleven gekregen dat een aantal MVO-criteria niet goed functioneert in Zoetermeer. Daarom heeft de CU-SGP het gemeentebestuur opgeroepen tot een evaluatie.

Het huidige inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Zoetermeer is vastgesteld in 2010 en heeft een looptijd tot eind 2014. Doel van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid was om duurzaam in te kopen, de kansen voor lokale ondernemers te vergroten en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) door ondernemers te bevorderen.

Concreet is hierover afgesproken dat bij alle inkoop- en aanbestedingstrajecten in de selectie- en gunningcriteria voorwaarden worden gesteld aan de zogenaamde 'Social Return on Investment' (SROI). Het gaat hierbij specifiek om de mate waarin de ondernemers maatschappelijke activiteiten in de gemeente Zoetermeer ondersteunen. En de verplichting om, in geval van werken en diensten, minimaal 5% van de aanneemsom in te zetten voor activiteiten gericht op de re-integratie van werkzoekenden, het beschikbaar stellen van stageplekken en/of leerling-plaatsen.

De CU-SGP heeft signalen vanuit het lokale bedrijfsleven ontvangen dat de criteria rondom SROI niet goed functioneren in Zoetermeer. Zo zijn er maatschappelijk betrokken Zoetermeerse bedrijven die in aanbestedingen hebben verloren van bedrijven die ver buiten Zoetermeer zijn gelegen. Dit terwijl een aantal van deze Zoetermeerse bedrijven het SEBO (Sociaal Economisch Betrokken Onderneming) certificaat van de gemeente Zoetermeer heeft ontvangen. Dit roept bij de CU-SGP fractie vraagtekens op over de effectiviteit van het gemeentelijk beleid.

Daarom heeft fractievoorzitter André Bos tijdens het najaarssdebat aan de verantwoordelijke wethouder gevraagd om in het eerste kwartaal van 2015 het inkoop- en aanbestedingsbeleid te evalueren en de bevindingen ter bespreking voor te leggen aan de raad. De wethouders Van Leeuwen (economische zaken) en Kuiper (sociale zaken, werk en inkomen) en de burgemeester hebben inmiddels toegezegd dit beleid begin 2015 te evalueren en het verslag daarvan naar de raad te sturen.

De CU-SGP fractie is blij met deze toezegging, omdat op deze manier onderzocht wordt wat de maatschappelijke winst is van het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid en of het beoogde beleid ook daadwerkelijk wordt gerealiseerd.

Archief > 2014 > november