CU-SGP: Vrijwilliger moet de zorg redden

Vrijwilliger in de zorgdonderdag 09 oktober 2014 19:13

Er moeten meer zorgvrijwilligers komen en hun positie moet versterkt worden. Hiervoor pleiten CDA, ChristenUnie-SGP en GroenLinks in het aanvalsplan dat ze aanstaande maandag tijdens de gemeenteraadsvergadering naar voren gaan brengen. Op die dag moet de raad namelijk beslissen over het WMO-beleid.

Er gaat de komende jaren veel veranderen in het zorgen welzijnsbeleid. Gemeenten krijgen deze nieuwe taak erbij maar moeten die wel uitvoeren met een gekort budget. Volgens de drie partijen is hun aanvalsplan het antwoord op de vraag hoe dit moet gebeuren. Het college is onlangs met een voorstel voor nieuw beleid gekomen. Echter volgens de drie partijen koerst de gemeente teveel af op het oude. “Een slechte keuze”, zo vinden zij. “Want geld om op de oude voet verder te gaan is er niet.” De partijen stellen in een aanvalsplan voor om het roer drastisch om te gooien. Vrijwilligers zijn de kurk waarop het nieuwe welzijnsbeleid drijft.

André Bos, fractievoorzitter van ChristenUnie-SGP, pleit voor een aanvalsplan om meer zorgvrijwilligers te krijgen/vinden. “Niet via business as usual (lees: VIP/Mooi – krantenadvertenties), maar door middel van een ‘out of the box’ programma. Werving en waardering moet een nieuwe dimensie worden. Dit is wat ons zorgen baart omdat in de voorstellen daar totaal geen idee voor is c.q. plan voor bedacht is”, zegt hij. Guus Liqui Lung, woordvoerder Wmo namens het CDA valt hem bij: “Een aanvalsplan om zorgvrijwilligers te werven en blijvend te ondersteunen is hard nodig. Er moet meer aandacht komen voor organisaties buiten het blikveld van de gemeentelijke subsidiestromen. De gemeente zou hiervoor meer oog moeten hebben.” Jakobien Groeneveld, fractievoorzitter GroenLinks: “Dat mensen zich vrijwillig inzetten in de zorg vinden wij geweldig. Zij kunnen en mogen alleen nooit de professionele zorg vervangen. Dat beleid vinden wij onverstandig. Want we maken ons grote zorgen om de belasting van zorgvrijwilligers: het moet wel vrijwillig blijven. Om ze te helpen in hun werk, wil GroenLinks wel dat ze zo optimaal mogelijk ondersteund worden door de gemeente.”

De drie partijen zien in het college voorstellen die wijzen op veranderingen (vrijwilligers gaan taken overnemen) maar dit is volgens hen te mager. “De gemeente neemt weinig tot geen maatregelen om die veranderigen goed te laten landen. Als de vrijwilligers de kurk zijn waarop het welzijnsbeleid drijft dan moet het college zorgen dat die kurk groot en sterk genoeg is”, vinden zij.

Archief > 2014 > oktober