Zorgen over toename fietsdiefstallen in Zoetermeer

Lokfietsmaandag 01 september 2014 06:48

Vandaag lanceert de Politie in de regio Haaglanden de jaarlijkse fietspreventieweek. In deze week geeft de Politie tips, advies en is het mogelijk gratis het framenummer te graveren.

De ChristenUnie-SGP maakt zich zorgen over de toename van het aantal fietsdiefstallen in Zoetermeer. Uit cijfers van Hoe Veilig is Mijn Wijk blijkt namelijk dat er 346 fietsdiefstallen in Zoetermeer zijn geregistreerd in de eerste zes maanden van 2014. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van de eerste helft van 2013, toen er 208 fietsen zijn gestolen. Het Algemeen Dagblad (editie Zoetermeer) heeft hier op 18 augustus over bericht. De grootste stijging heeft plaatsgevonden in het Centrum (van 85 gestolen fietsen in 2013 naar 166 gestolen fietsen in 2014) en de wijk Buytenwegh-De Leyens.

Schriftelijke vragen
In januari heeft de fractie al schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W over het aantal fietsdiefstallen in Zoetermeer. De ChristenUnie-SGP heeft toen onder andere gevraagd of cameratoezicht gerealiseerd kon worden bij treinstation Zoetermeer-Oost en of er al gebruik werd gemaakt van lokfietsen. Het gemeentebestuur heeft toen geantwoord dat het wel meeviel met het aantal fietsdiefstallen in Zoetermeer en dat het nog niet nodig was een lokfiets in te zetten.

Lokfiets
De recent gepubliceerde cijfers bevestigen de zorgen van de ChristenUnie-SGP en bewijzen dat het aantal fietsdiefstallen in Zoetermeer fors toeneemt. Ook van inwoners van Zoetermeer ontvangen wij signalen die dit beeld bevestigen. De Politie Zoetermeer heeft inmiddels in overleg met het gemeentebestuur de stap gezet om de lokfiets in te zetten. De lokfiets is uitgerust met apparatuur waardoor er direct alarm geslagen wordt als dieven deze meenemen. Tot nu toe is de lokfiets in Zoetermeer zes keer weggenomen. Hierbij zijn volgens de Politie Zoetermeer zeven verdachten aangehouden. Vooral tijdens stapnachten blijkt de inzet van een lokfiets een succes te zijn.

Fietspreventieweek
Deze week is de jaarlijkse fietspreventieweek in de regio Haaglanden. Ook in Zoetermeer geeft de Politie tips en advies. Behalve voorlichting komt er ook extra aandacht voor het laten registreren van de fiets. Zo graveert een team van het Fietsdepot Haaglanden op dinsdag 2 september tussen 13:00-15:00 uur gratis een uniek framenummer in rijwielen bij de stalling van Biesieklette bij station Centrum-West. Voorwaarde voor het laten graveren van een framenummer is dat mensen aan moeten tonen dat zij daadwerkelijk de eigenaar van het rijwiel zijn.

De ChristenUnie-SGP zou graag zien dat er meer lokfietsen worden ingezet in Zoetermeer om het aantal fietsdiefstallen in te dammen en de daders op te sporen. Met name op de stations in Zoetermeer, zoals station Zoetermeer-Oost. Daarnaast zou de fractie graag zien dat er een bewaakte fietsenstalling wordt ingericht bij station Zoetermeer Oost.

Archief > 2014 > september