Vier moties CU-SGP Zoetermeer aangenomen tijdens Voorjaarsdebat

Fractiehamervrijdag 04 juli 2014 20:04

Op 23 en 30 juni 2014 werd in de raad in twee termijnen de voorjaarsnota besproken. Tijdens dit voorjaarsdebat zijn vier moties van de CU-SGP aangenomen. De fractie is blij met het behaalde resultaat.

De voorjaarsnota wordt ook wel de perspectiefnota genoemd. Het omvat de uitgangspunten voor de begroting 2015-2019. De negen raadsfracties deden tijdens het voorjaarsdebat voorstellen die het college bij het opstellen van de begroting zal betrekken. Veel van die voorstellen heeft de gemeenteraad overgenomen. Een belangrijk aandachtspunt voor de raad was de aankomende overgang van taken naar de gemeente op het gebied van zorg, jeugd en participatie. Is de gemeente voldoende voorbereid om die taken goed te organiseren?

De CU-SGP fractie heeft tijdens het voorjaarsdebat ingezet op vier voorstellen in de vorm van een motie. Het ging hierbij om de volgende onderwerpen, die hieronder verder worden toegelicht:
-  Opstarten van renovaties naar energienota loze woningen
-  Training WMO consulenten ten aanzien van brandveiligheid in ouderenwoningen
-  Koppeling van vrijwilligerswerk met mensen in de bijstand
-  Uitwerken van verplicht tegenprestatie in de vorm van vrijwilligerswerk bij werkloosheid

Motie Opstart pilotproject energienotaloze particuliere woningen in Zoetermeer
Zoetermeer bevat veel woningen die gebouwd zijn in de jaren '60, '70 en '80. Deze woningen verliezen verhoudingsgewijs onnodig veel energie. de gemeente Zoetermeer heeft echter als doelstelling om in 2030 een energieneutrale gemeente te worden. Daarom heeft CU-SGP voorgesteld om een pilotproject op te starten voor energienotaloze particuliere woningen in Zoetermeer. Deze CU-SGP motie werd mede ingediend door CDA, PvdA en GroenLinks en aangenomen door de gemeenteraad. Het college gaat nu in overleg met marktpartijen en pilotproject starten waarin 5 particuliere woningen volgens het 'nul op de meter' concept worden gerenoveerd. Deze particuliere deelnemers ontvangen een bijdrage van 20% van de investeringskosten met een maximum van 15.000 euro per woning. De gemeente Zoetermeer stelt hiervoor 75.000 euro beschikbaar.

Motie Aanbeveling tot nauwe samenwerking WMO met de Veiligheidsregio
Als gevolg van bezuinigingen worden steeds meer verzorgingstehuizen gesloten. Burgers blijven langer thuis wonen wanneer zij ouder worden. Hierbij ervaren zij mogelijk ook lichamelijke en geestelijke beperkingen. Brandweerdiensten hebben in de media herhaaldelijk aangegeven bezorgd te zijn overde veiligheid van thuiswonende ouderen. Het aantal ouderen dat jaarlijks om het leven komt door brand neemt toe. WMO-consulenten kunnen een belangrijke rol spelen bij het minimaliseren van de veiligheidsrisico's voor thuiswonende ouderen. Daarom heeft de CU-SGP de aanbeveling gedaan om WMO-consulenten nauwer samen te laten werken met de Veiligheidsregio. Deze CU-SGP motie werd mede ingediend door PvdA en GroenLinks en aangenomen door de gemeenteraad. Het college gaat nu de samenwerking intensiveren, een speciale toolkit ontwikkelen voor WMO-consulenten en WMO-consulenten jaarlijks laten trainen door brandveiligheidsadviseurs van de Veiligheidsregio voor wat betreft veiligheid en zelfredzaamheid.

Motie Matching vrijwilligersvacatures en werkzoekende
Er zijn in Zoetermeer veel organisaties die vrijwilligersvacatures aanbieden. De behoefte aan vrijwilligers in specifieke segmenten, zoals informele zorg, vervanging mantelzorg en activiteitenbegeleiding ouderen, groeit. Er zijn in Zoetermeer ruim 6.000 werkzoekenden die hun kennis en kunde in kunnen zetten in het openstaande vrijwilligerswerk. Het huidige re-integtratiebeleid van de gemeente Zoetermeer is er onvoldoende op gericht om werkzoekenden te enthousiasmeren voor vrijwilligerswerk. Dit terwijl vrijwilligerswerk bijdraagt aan zingeving en eigenwaarde, een positieve invloed heeft op het opdoen van arbeidsritme en eenzaamheid tegengaat. Daarom wil de CU-SGP matching regelen tussen vrijwilligersvacatures en werkzoekenden. Deze CU-SGP motie werd mede ingediend door CDA, PvdA, D66 en VVD en aangenomen door de gemeenteraad. Het college gaat nu aan de slag om te komen tot afspraken tussen de afdeling Werk, Zorg en Inkomen (WZI) en vrijwilligersorganisaties hoe het matchen van de vraag en aanbod van werkzoekenden versus beschikbare / geschikte vrijwilligersvacatures beter vormgegeven kan worden in het bestaande re-integratiebeleid.

Motie Uitwerken tegenprestatie bijstandsgerechtigden
De nieuwe Participatiewet maakt het vanaf 1 januari 2015 mogelijk bijstandsgerechtigden te vragen om een tegenprestatie. Er zijn in Zoetermeer diverse organisaties die vrijwilligersvacatures aanbieden. De behoefte aan vrijwilligers in specifieke segmenten, zoals informele zorg, vervanging mantelzorg en activiteitenbegeleiding ouderen, groeit. Er zijn in Zoetermeer ruim 2.700 bijstandsgerechtigden die hun kennis en kunde in kunnen zetten in diverse vormen van een tegenprestatie. Een tegenprestatie biedt uitzicht op arbeidsparticipatie. Vrijwilligerswerk heeft een positieve invloed op het opdoen van arbeidsritme. Het gaat eenzaamheid tegen en is een stimulans voor sociale contacten. Daarom wil dat CU-SGP dat hier een concreet voorstel voor wordt uitgewerkt. Deze CU-SGP motie werd mede ingediend door CDA, PvdA, D66 en VVD en aangenomen door de gemeenteraad. Het college gaat nu bij het vormgeven van het onderwerp 'tegenprestatie' in het nieuwe beleid van de participatiewet de rol van vrijwilligerswerk nadrukkelijk uitwerken.

Al onze voorstellen konden rekenen op steun van de wethouders en een ruime meerderheid in de raad. Dit betekent dat het college de moties nu gaat uitvoeren. Terugkijkend op het debat hebben we mooi resultaat gehaald.

Archief > 2014 > juli