Kerk Parousia in bedrijfspand

Gebouw Wattstraatvrijdag 19 mei 2006 07:25

In het AD Haagsche Courant schrijft René Lamers het vervolg op zijn artikel van afgelopen zaterdag. Excuses werden aangeboden voor een vergeten afspraak met de afvaardiging van Parousia. Over deze afspraak van dezelfde dag die niet doorging heeft Klaas Schra in de Commissie 3 van Openbare Ruimte & Wonen afgelopen 10 mei direct gevraagd om een opheldering. Wij zijn als ChristenUnie-SGP erg blij met deze plotselinge wending ten goede. Christelijke politiek in en om de Raadszaal is niet het enige wat je kunt doen. Gebed vermag veel! Lees het artikel.

Kerk Parousia in bedrijfspand

ZOETERMEER - Zelf kunnen ze het nog nauwelijks geloven, maar voor de leden van de evangelische gemeente Parousia...
... is een nieuw, ruimer onderkomen plots dichterbij gekomen na een gesprek deze week met wethouder Bé Emmens.

Na tweeëneenhalf jaar strijd lijkt eindelijk uitzicht te komen voor de explosief groeiende kerk, die uit haar huidige jasje aan de Broekwegschouw groeit. Leek een paar weken geleden nog elke oplossing onmogelijk, nu wil de gemeente meewerken aan een tijdelijke bestemmingsplanwijziging, zodat de kerk voor een periode van vijf jaar in een bedrijfspand terecht kan.

Parousia heeft nu vijf jaar de tijd om een definitief onderkomen te vinden. Hiervoor heeft de gemeente twee locaties op het oog, maar die moeten eerst vrijkomen. Als tijdelijke locatie wordt onder meer gedacht aan het pand aan de Wattstraat, waarop Parousia al eerder haar oog had laten vallen.

„Mijn mond viel even open,’’ reageert dominee Jan Schippers na het gesprek met Zoetermeer. „Dit hadden we van tevoren niet verwacht. Waarom nu deze omslag? Ik weet het niet.’’

Ook voor raadslid Klaas Schra van ChristenUnie/SGP, dat zich sterk heeft gemaakt voor een ruimer onderkomen voor Parousia, is het resultaat van het gesprek boven verwachting. „Als dit de nieuwe lijn wordt, dat soepeler wordt omgegaan met bestemmingsplannen, ziet het er goed uit.’’

Volgens een gemeentewoordvoerder is geen sprake van een ’omslag’. „Een kerk op een bedrijventerrein blíjft niet mogelijk. Dat wil de provincie niet. Wel is een tijdelijke oplossing mogelijk, maar dan moet er wel uitzicht zijn op een definitieve oplossing.’’

Nog even moet Parousia het dus uithouden in de kerk aan de Broekwegschouw. „Voor een speciale dienst aanstaande zondag zetten we een tent neer. Nu ja, Mozes heeft veertig jaar in een tent door de woestijn getrokken.’

AD Haagsche Courant – 18.05.06 – René Lamers

Op de website van de Evangelische gemeente CAMA 'Parousia' Zoetermeer werd op 19 mei door Peter Stolk het volgende bekend gemaakt:

Versnelde ontwikkelingen andere huisvesting Parousia
Ineens zitten we in een stroomversnelling. Gisteren berichtte ik u al, dat uit een gesprek eerder deze week met wethouder Emmens (VVD) de voorzichtige conclusie kon worden getrokken, dat onze gemeente nu wél een bedrijfspand als de Wattstraat 64-68 mag kopen. Gisteravond zijn we als raad bijgepraat en hebben we verder overlegd wat ons nu te doen staat. De gemeente Zoetermeer heeft inderdaad met zoveel woorden aangegeven, mee te willen werken aan een tijdelijke bestemmingsplanwijziging, zodat onze gemeente voor een periode van vijf jaar in een bedrijfspand terecht kan. Vandaag bericht het AD hierover in de . Ook op de website van de ChristenUnie-SGP kunt u hier meer over lezen.
Gezien deze ontwikkelingen zullen we nog vóór de zomervakantie een bijzondere ledenvergadering bijeenroepen om met de leden van onze gemeente de nu voorliggende mogelijkheden te bespreken. Wij verzoeken onze leden twee data te reserveren: 26 juni en 3 juli (maandagavonden). Zodra mogelijk, berichten wij u welke avond het wordt. Lieve mensen, hier hebben we samen met u lang voor gebeden! We zijn blij verrast en danken God voor deze ontwikkeling!”

Archief > 2006 > mei