Resultatendebat en Voorjaarsdebat

dinsdag 20 juni 2006 18:00

U bent van harte welkom om op de publieke tribune deze vergaderingen bij te wonen.

Wanneer: dinsdag 20 juni
Waar: Raadszaal
Tijd: 18.00 - 19.30 uur Resultatendebat
  20.00 - 22.30 uur Voorjaarsdebat
Aanwezig: Helen du Bois en Klaas Schra

In het Resultatendebat word de concernjaarrekening en het concernverslag 2005 besproken en besloten. De goedkeuring dient vóór 1 juli bij de Provincie binnen te zijn.

In het Voorjaarsdebat bespreken en besluiten we de begroting van 2007 en de meerjarenbegroting van 2007-2010. B&W heeft daartoe de Voorjaarsnota opgesteld. Het gaat hier alleen om de beleidslijnen, dus de kaders die de gemeenteraad wil stellen en als opdracht meegeeft aan B&W. Dit is het moment voor politieke partijen om het bestaande beleid te wijzigen, te vernieuwen of af te schaffen. Hiertoe moet dan een meerderheid binnen de gemeenteraad voor worden gevonden.

Het nieuwe college en de collegepartijen hadden voorgesteld het Voorjaarsdebat dit jaar niet te laten doorgaan omdat er toch al een college-akkoord was afgesloten voor 4 jaar.

Daar heeft de fractie ChristenUnie-SGP bezwaar tegen gemaakt. En wel om twee redeneen. Ten eerste omdat een Voorjaarsdebat inzoomt op 1 van de vier jaren en er - juist met een nieuw college-programma - een heldere basis moet liggen om het Begrotingsdebat op 9 november rechtmatig en doelmatig af te sluiten. Ten tweede omdat zonder het Voorjaarsdebat de oppositiepartijen geen enkele mogelijkheid meer hebben zich politiek te profileren in de standpunten die zij als partij hebben. Het Senioren Convent in oude samenstelling (fractievoorzitters tezamen) is hier toen mee akkoord gegaan.

Op donderdag 9 november (overdag) vindt het Begrotingsdebat plaats waarin we de definitieve begroting vaststellen. Deze moet vóór 15 november bij de Provincie binnen zijn.

Wilt u na afloop de teksten van onze bijdragen ontvangen, mail dan naar helendubois@solcon.nl

Archief > 2006 > juni