Interview met ervaren CU-SGP raadslid Klaas Schra en raadslid in spé Lennert Hut

Klaas Schra en Lennert Hut (Streekblad Zoetermeer)zaterdag 15 maart 2014 09:04

Op donderdag 6 maart 2014 heeft het Streekblad Zoetermeer een dubbelinterview gepubliceerd met CU-SGP raadslid Klaas Schra (#2) en kandidaat-raadslid Lennert Hut (#4). Hier leest u het hele interview.

Op woensdag 19 maart 2014 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. In deze serie van het Streekblad Zoetermeer wordt kennis gemaakt met raadsleden. In een dubbelinterview met Hélène Ouwerkerk praten een ervaren raadslid met een raadslid in spé over de gemeenteraad, de verkiezingen en hun idealen. Deze week met Klaas Schra en Leendert Hut van ChristenUnie/SGP.

“Onze achterban is heel trouw. We hebben daardoor door de jaren heen altijd ongeveer evenveel zetels”, zegt Klaas Schra. “Aan de andere kant zie je dat ChristenUnie en SGP zich landelijk manifesteren tot betrouwbare partijen waarbij ook kiezers zonder Christelijke achtergrond ons wellicht een stem gunnen.”

Klaas Schra is met 12 jaar raadslidmaatschap één van de senioren in de gemeenteraad. En ook voor de huidige verkiezingen staat hij weer op een verkiesbare tweede plek. “Het is erg leuk dat je inbreng kunt geven en mee kunt sturen” En die invloed uitoefenen is voor een kleine partij zeker mogelijk vindt hij. “Het gebeurt vaak dat het bij een stemming 17 - 19 is en dan gaat het er toch om of wij wel of niet meedoen.” Wel maakt hij zich zorgen dat sommige partijen hun schouders laten hangen naar de crisistijd en daarom bepaalde investeringen die wel zijn gepland niet willen doen. “Neem de Culturele As. We moeten niet dezelfde fout maken als in het verleden toen de woningen rond de Markt met de rug naar de Markt zijn gebouwd. Toen zijn er verkeerde beslissingen genomen omdat het crisis was. Wij willen ervoor waken dat wij nu eenzelfde fout maken. Daarom moet die ontwikkeling doorgaan.”

Voor raadslid in spé Leendert Hut is de ervaring van Schra waardevol. “Klaas wijst dan toch op zaken uit het verleden die belangrijk zijn voor de huidige besluitvorming”, zegt hij. “Ik ben christen en heb journalistiek gestudeerd en loop al lang mee in Zoetermeer. Die maatschappelijke betrokkenheid was voor mij de reden om actief de politiek in te gaan”, vertelt hij. Bij de Christenunie voelt hij zich als een vis in het water. “En dat is niet alleen omdat we allemaal christen zijn. Onze groep is rijker geschakeerd. Maar we kunnen wel terugvallen op het feit dat God ons vraagt om dit te doen.” Voor Hut is het belangrijk om het geluid van de partij naar buiten te brengen. Verder gaat hij zich richten op de schuldenproblematiek. “Het is jarenlang gewoon geweest om heel erg rood te staan maar als je dan ineens je baan kwijtraakt dan kan dat een probleem worden. Dat is iets waar we mee worden geconfronteerd”, zegt hij. Hut loopt al een tijd met de partij mee. ”Een goede voorbereiding”, zegt hij.

Zie ook hier: Lennert Hut en Klaas Schra hopen dat ook niet-Christelijke kiezers de CU-SGP willen steunen.

Archief > 2014 > maart