Aankondiging Zoetermeers lijsttrekkersdebat dinsdag 11 maart om 20:00 uur

Verkiezingsdebatmaandag 10 maart 2014 06:56

Dinsdagavond 11 maart is er om 20:00 uur een Zoetermeers lijsstrekkersdebat in de kleine zaal van het Stadstheater in Zoetermeer.

Het debat is een initiatief van Omroep West en het AD in het kader van de komende gemeenteraadsverkiezingen. De presentatie is in handen van Zoetermeerder Roelof Hemmen (bekend van RTL Nieuws en BNR Nieuwsradio) en politiek verslaggever Lot van Bree van Omroep West.  Het debat wordt rechtstreeks uitgezonde op TV West van 20:00-21:45 uur. Ook op de lokale TV-zender ZFM Infobox Zoetermeer (Ziggo, kanaal 42 en zfmzoetermeer.nl) zal het debat te zien zijn. Daarnaast is het ook via internet te volgen op de website www.zoetermeerkiest.nl en op omroepwest.nl/verkiezingen. Namens de ChristenUnie-SGP doet lijsttrekker André Bos mee aan het debat.

In het debat gaan lijsttrekkers van alle 13 partijen met elkaar in gesprek over thema's die in Zoetermeer veel discussie losmaken, zoals de vraag of er een tweede coffeeshop moet komen en of de gemeente Zoetermeer extra eisen moet stellen aan mensen die een bijstandsuitkering krijgen. De avond is verdeeld in vier debatdelen. Bij de eerste drie gaan respectievelijk 4, 4 en 5 partijen aanvankelijk centraal met elkaar in discussie over de stelling. Zij beginnen het debat met een standpuntbepaling van maximaal 45 seconden per persoon. Bovendien geven zij met een rood of groen licht aan of zij vóór of tegen de stelling zijn. Alle overige partijen kunnen meepraten vanaf de zijkant van het podium. Bij het vierde debat is geen centrale discussiegroep.

De stellingen:
1. 'Een stad als Zoetermeer verdient een tweede coffeeshop'. Centraal op het podium: D66, CDA, LHN, Groep Tan. Overige partijen
debatteren mee vanaf de zijkant van het podium.
2. 'De gemeente moet veel meer investeren in culturele instanties en evenementen'. Centraal op het podium: VVD, Zó! Zoetermeer, GL, Trots. Overige partijen debatteren mee vanaf de zijkant van het podium.
3. 'De gemeente moet meer eisen stellen aan mensen in de bijstand'. Centraal op het podium: PvdA, CU-SGP, OPA, SP, Groep Hop. Overige partijen debatteren mee vanaf de zijkant van het podium. Deze discussie duurt een paar minuten langer omdat er vijf partijen centraal op het podium zijn i.p.v. vier, zoals bij de voorgaande stellingen.
4. Het laatste debat gaat over wie er mogelijk deel gaan uitmaken van het nieuwe college en welke onderwerpen belangrijk zullen zijn tijdens de onderhandelingen. Stelling: 'Wat geven we nooit prijs?' Hierbij debatteren alle partijen op het podium, onder leiding van RTL-presentator Roelof Hemmen.

Bij alle onderwerpen wordt ook gereageerd vanuit de zaal; daartoe zijn vertegenwoordigers van diverse maatschappelijke organisaties uitgenodigd. Omroep West verslaggever Lot van Bree laat hen aan het woord.

Archief > 2014 > maart