CU-SGP stelt vragen over gevolgen nucleaire top voor Zoetermeer

NSS 2014dinsdag 11 februari 2014 20:58

Lijsttrekker André Bos van de ChristenUnie-SGP heeft maandagavond tijdens de commissievergadering vragen gesteld aan portefeuillehouder burgemeester Aptroot (openbare orde en veiligheid) wat de gevolgen van de nucleaire top voor Zoetermeer zijn.

Want op maandag 24 en dinsdag 25 maart komen de wereldleiders Obama (VS), Poetin (Rusland) en Xi Jinping naar onze regio. Nederland is op 24 en 25 maart 2014 gastland voor de Nuclear Security Summit in Den Haag. Het is een internationale top als vervolg op eerdere topoverleggen in Seoel (2012) en Washington (2010), met als doel nucleair terrorisme wereldwijd te voorkomen. Op maandag 24 en dinsdag 25 maart verwelkomt de regio 58 wereldleiders, 5.000 delegatieleden en 3.000 journalisten. Het is de grootste top die ooit in Nederland is georganiseerd.

Het verkeer in de wijde omtrek van Den Haag zal twee dagen zijn ontwricht. Om de regeringsleiders zo soepel mogelijk van en naar het World Forum te vervoeren, worden tal van wegen korte of lange tijd volledig afgesloten. De overheid geeft automobilisten zelfs het advies Den Haag deze dagen te mijden om het risico op een verkeersinfarct zo klein mogelijk te houden. Zo worden rijksambtenaren gevraagd om maandag 24 en dinsdag 25 maart thuis te werken.

De ChristenUnie-SGP wil van de burgemeester weten wat Zoetermeer kan verwachten tijdens deze top in Den Haag. Wat zijn de consequenties voor het woon-werk verkeer (A12, RandstadRail) voor de vele Zoetermeerders die in Den Haag werken? Komen er ook gasten van de top in hotels in Zoetermeer overnachten? Welke veiligheidsmaatregelen zijn van kracht tijdens de top die hinder zullen opleveren voor de Zoetermeerse bevolking? Ook wil André Bos weten of de veiligheid in Zoetermeer nog wel gegarandeerd kan worden tijdens de top. Want er worden tijdens de top namelijk 13.000 extra agenten ingezet in Den Haag. Het gemeentebestuur heeft een schriftelijke terugkoppeling toegezegd aan André Bos.

Archief > 2014 > februari