Reactie in de Raad op het werk van de formateur en het collegeprogramma Meer(e)doen 2006-2010

Helen achter de spreekstoel in de Raadszaalvrijdag 21 april 2006 15:37

Op 20 april werd het formatieproces rond het nieuwe college afgesloten met nog eenmaal een terugblik door de ChristenUnie-SGP over de teleurstellende keuze voor het CDA ipv de ChristenUnie-SGP als vierde collegepartij. Het collegeprogramma hebben wij niet ondertekend. Hoewel wij er veel speerpunten van onszelf in herkenden hebben wij ook een aantal kritische kanttekeningen geplaatst tezamen met een aantal aanbevelingen over “duaal politiek bedrijven”.

Hieronder treft u de tekst aan die wij in grote lijnen hebben aangegeven. De reacties op andere partijen en de interrupties door andere partijen zijn niet opgenomen. Om het collegeprogramma te downloaden klikt u hier.

1. Reactie op agendapunt 7: bespreking verantwoording formateur, verlening decharge

Wij zijn zeer tevreden over de procesgang rondom van de formatie en het wederzijdse vertrouwen mbt de formateur. Het gaat ons met name over de keuze voor de vierde partij. Daarover willen wij nog wat over kwijt.

Dat de PvdA en de VVD zouden deelnemen was ons duidelijk en dat D66 graag wilde deelnemen ook. De slogan van D66 was: “Gun ons een ander college”. Is dit college ook wat ze bedoelden? Het CDA dat juist de laatste maanden herhaaldelijk openlijk afstand heeft genomen van de vorige coalitie. De VVD die sinds de perikelen rondom de WFIA afgelopen weekend ook intern wel de nodige noten te kraken zullen hebben. En D66 zelf met drie en dan weer vier zetels?

Volgens de ChristenUnie-SGP is er vanuit angst gekozen voor dit nieuwe college met een “ruime” meerderheid van 25 coalitie tegen14 oppositie. Het CDA als vierde grotere partij bleek nodig om de meerderheid in getalsverhouding èn stabiliteit veilig te stellen. Maar angst is een slechte raadgever. Het is niet te hopen dat de coalitiepartijen TE duaal en politiek zich gaan profileren want dan kan de kwetsbaarheid van deze coalitie alsnog wel eens zichtbaar worden.

U begrijpt het al. Wij hebben als fractie nog eenmaal de behoefte om van ons af te praten. Een plaats in het college was ons niet gegund. Begrippen als transparantie, geloofwaardigheid, kwaliteit, stabiliteit & collegialiteit hebben bij òns in ieder geval een andere inkleuring. Eigenlijk het hele politieke bezig zijn.

Met een gevoel van onbehagen zullen wij als oppositiepartij verder invulling geven aan deze Raad. Niet als verliezer, want wij hebben tenslotte stemmenwinst!

Helen du Bois namens de fractie
20.04.06

Reactie op agendapunt 8: vaststelling collegeprogramma

Voorzitter, collega-raadsleden, toeschouwers hier in de zaal en luisteraars thuis. Het collegeprogramma gaat ons allemaal aan. Vandaar dat ik mij tot u allen richt.

Onze beschouwing gaat over SAMEN LEVEN in een betrokken samenleving.

Wij kunnen ons in grote lijnen in het collegeprogramma herkennen maar toch zullen wij het collegeprogramma niet ondertekenen. Veel speerpunten vinden wij terug. Dan blijken ze dus goed te zijn. Een aantal punten zien wij anders.

1. de financiële paragraaf oogt ons erg rooskleuring ivm de risico´s van nieuw landelijk beleid
2. de versterking van de fte politie roept bij ons de vraag op: en wie zal dat betalen?
3. er zit nog een wereld van verschil tussen enerzijds een alcohol-meeneemverbod voor jongeren als symptoombestrijding èn anderzijds betrokken outreachend jongerenwerk. Wij komen hier later op terug.
4. en wil dit college echt over 4 jaar afgerekend worden op 30 internationale bedrijven en 6000 arbeidsplaatsen? De antwoorden van dit college op onze schriftelijke vragen over de WFIA zullen daar al snel zicht op geven.

Een aantal aspecten willen wij als ChristenUnie-SGP meegeven. Wij zien een ambitieus programma met veel `doe-dingen`. Acties uitvoeren om de burgers te behagen is iets anders dan een relatie met hen aangaan en onderhouden. We missen echter ook zicht op de integraliteit tussen alle programma´s.

Maatschappelijke effecten
De ergernissen-paragraaf roept op tot een zorgvuldige uitvoering. U heeft de burger nl nu wat beloofd: u helpt hem van zijn ergernissen af! Wìj zijn benieuwd naar het faciliteren door dit college bij het enthousiasmeren tot gedragsverandering in ons Zoetermeer.

Een stad van ruim 117.000 inwoners besturen met een begroting van jaarlijks € 250.000.000 euro moet goed gebeuren. Daar komen wij bij het resultatendebat en het verkorte voorjaarsdebat op 20 juni op terug. Net zoals veel andere punten zoals de WMO.
Wij zullen positief kritisch de resultaten volgen in meetfactoren en òòk in maatschappelijke effecten. Is de eigen verantwoordelijkheid en betrokkenheid van de burger ook echt verbeterd in 2010?

Wij zullen constructief meewerken aan het goede beleid uit het collegeprogramma en u trachten te overtuigen wanneer het anders of beter moet. Daarvoor willen we met u in debat gaan over onze eigen politieke agenda. Harde confrontatie mag, open en scherp, maar wel fair.

Wij geloven dat het anders kan èn moet
Zoetermeer zal naar een nieuwe samenleving toe moeten groeien, een zorgzame samenleving. Met  solidariteit, sociale verantwoordelijkheid, gerechtigheid en samenhorigheid.
Participatie en integratie is erbij horen en meedoen. Investeren in mensen. Dit college wil de burger de hand pakken, maar moet er ook voor zorgen dàt de burger deze hand pakt. Een voortvarende aanpak dus, gericht op gedragsverandering.

Aangezien een betere samenleving bij onszelf begint willen we de Raad voorleggen: hoe willen we de komende vier jaar met elkaar omgaan? Iedere politieke partij heeft zijn idealen en eigen werkwijze. Maar wij willen u oproepen, laten we respectvol met elkaar omgaan, ook in de hitte van de politieke strijd en laten we de emoties dan voor wat ze zijn. Doet u mee?

Dualisering
Uit onderzoek van de Radboud Universiteit bleek dat lokale politici en ambtenaren steeds meer in zichzelf gekeerd raken en minder rekening houden met de bevolking. Dààr was de dualisering nìet voor bedoeld. Bestuurders moeten dienstbaar zijn en het evenwicht zoeken tussen een afrekencultuur en een excuuscultuur want verantwoording voor gevoerd beleid moet wel gebeuren. De overheid moet geloofwaardig, herkenbaar en burgergericht werken. Dichtbij de mensen. Een cultuurverandering voor college, raad èn ambtenaren. Uitnodigend en faciliterend bij bùrgerinitiatieven, ook van kerken. Met enthousiasme en betrokkenheid. Kan dit college de politieke apathie en cynisme, individualisme en consumentisme doorbreken?

We willen ook de bijna-gekozen wethouders feliciteren en succes wensen met hun taak. Van deze mogelijkheid gebruikmakend willen we speciaal wethouder Speel bedanken voor zijn uitgestoken hand.

Tot slot
Realiseert u zich dat er veel Zoetermeerse burgers dagelijks bidden voor uw en ons werk in de gemeenteraad, het college, voor de burgemeester en de ambtenaren.
Zij hebben een HART voor Zoetermeer. Wij als ChristenUnie-SGP zullen ons HARD maken, samen met de burgers, voor christelijk-sociaal beleid. In de bijbel staat in Spreuken 15:22: “Plannen mislukken bij gebrek aan overleg, maar door de veelheid van raadgevers komt iets tot stand”.
En wij bidden u dan ook veel wijsheid toe bij het uitvoeren van dit college-programma.

Helen du Bois namens de fractie
20.04.06