CU-SGP brengt Dag van de Duurzaamheid naar de basisschool

Charlie Aptroot Dag van de Duurzaamheiddinsdag 15 oktober 2013 19:58

Vorige week donderdag hebben fractieleden van de ChristenUnie-SGP basisschoolleerlingen kennis laten maken met de Dag van de Duurzaamheid. Zij lazen voor op de Koningin Wilhelminaschool en De Schanskorf, over het behoud van onze aarde.

Fractievoorzitter Klaas Schra las kinderen van de KWS voor uit de bundel ‘Nog lang en gelukkig’, die speciaal voor deze dag werd samengesteld. Ook burgemeester Aptroot had het boek bij zich gestoken en las voor voor de kinderen.

Op De Schanskorf kwamen wethouder Mariette van Leeuwen en fractiemedewerker Lennert Hut langs om voor te lezen. Op de Schanskorf wordt door de ouders van de kinderen al fanatiek ingezameld, zo maakten de kinderen duidelijk! Karton en oude kranten horen bij het oud papier, glas gaat naar de glasbak en plastic hoort in de oranje inzamelbak; het bleken allerminst geheimen voor het jonge publiek

Na het voorlezen op de scholen werd met de kinderen verder gepraat over het onderwerp duurzaamheid. De kinderen werd meegegeven dat de aarde een kostbaar geschenk is, dat goed moet worden onderhouden. Licht, water en voedingsstoffen; we halen het allemaal uit de aarde. Maar het is steeds moeilijker om de aarde mooi te houden, doordat er zoveel mensen zijn en er zoveel energie en grondstoffen worden gebruikt.

Burgemeester Aptroot vertelde de kinderen dat er zuinig met energie moet worden omgegaan. Desgrevraagd moest de burgervader ook toegeven dat het stadhuis helaas daarin niet het beste voorbeeld in is.

Er staan gelukkig plannen op stapel voor een energiezuiniger stadhuis...

Archief > 2013 > oktober