Bijdrage ChristenUnie-SGP over integratie en het vervallen van het voorjaarsdebat

debat Helendinsdag 11 april 2006 00:00

Integratie als speerpunt kwam onvoldoende aan bod in het concept- collegeprogramma. Partijen werden nu gevraagd met concrete aanvullingen te komen. Mede omdat ons de kans ontnomen was om dit in het voorjaarsdebat in te brengen hebben wij maandag 10 april alsnog onze inbreng gegeven mbt integratie.

De ChristenUnie-SGP had al de meeste speerpunten van alle partijen hiervoor aangeleverd aan het begin van de college-onderhandelingen. Wij hebben ook aangegeven bij ons standpunt te blijven van 27 maart om niet meer mee te doen met de onderhandelingen voor het collegeprogramma. Dit vanwege de keuze voor het CDA ipv de ChristenUnie-SGP in het college.

Senioren Convent

In het overleg van alle fractievoorzitters (Senioren Convent) wilden de meeste partijen het jaarlijkse voorjaarsdebat in mei niet door te laten gaan. Niet praktisch en dubbel werk vond men bij een net vastgesteld collegeprogramma voor vier jaar. Wij dachten daar echter anders over. Wij kregen als partij zo niet de kans onze politieke visie te geven op de sturing van het beleid voor het begrotingsjaar 2007. Daarnaast vonden wij ook dat de voorbereiding voor het begrotingsdebat 2007 in november (besluit over 250 miljoen €) niet goed kon worden voorbereid. We konden de andere partijen overtuigen. Nu komt er tijdens het resultatendebat (bespreking jaarrekening) op 20 juni een extra mogelijkheid voor alle partijen om alsnog het beleid te kunnen sturen voor 2007. Alsnog - een verkleind – voorjaarsdebat.

Integratie

Wij hebben 11 concrete punten integratie op schrift aangereikt aan formateur Rob Janssen na afloop van de vergadering. Gevraagd om een toelichting hebben we aangegeven dat integratie geïntegreerd moet worden binnen de bestaande speerpunten, dat de Adviesraad voor Integratie weergaf wat wij als ChristenUnie-SGP al hadden opgemerkt over het integratiebeleid en dat de Raad zichzelf een training multiculturele communicatie moest geven. Juist deze training haalde de formateur voor het voetlicht als een goed initiatief voor de Raad om vaardigheden te verkrijgen die van belang zijn bij het tweezijdige integratieproces.

Door Helen du Bois

Archief > 2006 > april