ChristenUnie-SGP stelt vragen over wapencontrole in Zoetermeer

revolverzaterdag 27 oktober 2012 12:55

Gemeenteraadslid André Bos van de ChristenUnie-SGP in Zoetermeer heeft het College van burgemeester en wethouders vragen gesteld over de controle op wapenvergunningen in Zoetermeer. Uit onderzoek blijkt dat controle in Nederland te vaak achterwege blijft, door capaciteitsgebrek bij de politie. De ChristenUnie-SGP wil weten of Zoetermeer wel zijn zaken op orde heeft.

De gemeenteraadsfractie zou het onwenselijk vinden als de controle onder de maat is. Het is daarnaast van groot belang om duidelijkheid te krijgen door de relatief grote wapendichtheid in Zoetermeer. Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat 6 op de 1000 Zoetermeerders een wapenvergunning heeft. In de top 10 van grote gemeenten (meer dan 100.000 inwoners) met de meeste wapens neemt de stad daarmee de 10e positie in.

Mocht de controlenorm niet worden gehaald, dan is snelle actie gewenst. De ChristenUnie-SGP verzoekt burgemeester en wethouders in dat geval om maatregelen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat in Zoetermeer dit jaar vier wapenvergunningen zijn ingetrokken. De fractie wil weten waarom de vergunningen zijn ingetrokken en verzoekt verder om cijfers over illegaal wapenbezit in de stad.

Reageren op dit artikel? Geef uw mening hieronder of via Twitter: @CUSGPZoetermeer.

Archief > 2012 > oktober