Weblog Andre Bos: hulpverleners hard nodig de komende tijd

andreboszaterdag 13 oktober 2012 14:59

Raadsleden praten doorgaans veel tijdens vergaderingen in het gemeentehuis. Maandag waren de rollen omgedraaid. Wij luisterden; hulpverleners uit Zoetermeer vertelden over Zoetermeerders die met weinig geld moeten rondkomen.

De ChristenUnie-SGP in Zoetermeer besteedt veel aandacht en zorg aan de zogenoemde mensen in de minima. De fractie was maandag dan ook flink vertegenwoordigd. Ook hadden wij ambtsdragers uit de Zoetermeerse kerken uitgenodigd om de verhalen kracht bij te zetten. Ook zij hebben oog voor mensen met financiele zorgen, en zij horen er op zo'n avond dus ook bij te zijn. We waren blij met hun aanwezigheid.

Omdat hulpverleners de hoofdrolspelers waren, was de vergadering niet politiek. De ChristenUnie-SGP ging niet in debat met collega-raadsleden, maar we leerden vooral van de hulpverleners. Zo werden onze zorgen nog eens bevestigd voor gezinnen met kinderen. Zij hebben vaak te maken met veel kostenposten en in deze tijden ook met veel bezuinigingen. Zij worden hard getroffen.
Voor de ChristenUnie-SGP was dit aanleiding om vorig jaar de wethouder van financieën Edo Haan op te roepen om geld opzij te zetten voor mensen die de dupe dreigen te worden door bezuinigingen door de landelijke overheid én de gemeente. Niet voor niets, zo bleek maandag weer.

Hulpverleners wezen ons maandag ook op een relatief nieuwe groep mensen die in de problemen komen. Zoetermeerders die in principe wel genoeg verdienen, maar die hoge uitgaven hebben door bijvoorbeeld vorderingen van de Belastingdienst of door een scheiding. Ook die mensen kloppen tegenwoordig aan bij een van de zes Voedselbanken in onze stad. En daar bestaat al een wachtlijst voor, zo hoorden we.

De problemen van deze mensen zijn duidelijk overgekomen. De ChristenUnie-SGP in Zoetermeer realiseert zich dat de nood bij steeds meer mensen hoog is, door economische ellende en bezuinigingen.

De hulpverleners die maandag aan het woord zijn geweest, gaan ons helpen om de beste keuzes te maken op dit gebied. Zij staan ons bij in de komende debatten over de Kadernota Schulphulpverlening en armoedebestrijding.

We gaan ze nog hard nodig hebben de komende tijd, ben ik bang.

Andre Bos, raadslid ChristenUnie-SGP
andrebos@raadzoetermeer.nl - Twitter: @cusgpzoetermeer